نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شبکه نسیم پس از آنکه با برنامه پربیننده خندوانه خداحافظی کرد برنامه ای به نام «خوش نمک» را روانه آنتن کرد تا بتواند با آن مخاطبان خندوانه را به خود جلب کند ،اما طبق بازخوردهای صورت گرفته این برنامه تعریف چندانی ندارد و نتوانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند. چنانچه در برنامه های طنز دیگری همچون «سید خندان» و «بگو و بخند» نیز تلویزیون نتوانسته جای برنامه محبوب خندوانه را پر کند.

مسابقه «خوش نمک» به تهیه کنندگی مقداد مومن نژاد و مسعود رجبیان و با اجرای میلاد صالح پور تهیه شده که قصد دارد فضایی شاد با چاشنی شوخی و طنز را فراهم کند و برای مخاطبان لحظاتی شاد و مفرح را خلق کند.به طور کل هدف از تولید این مسابقه معرفی فرهنگ شوخ طبعی و پذیرش شوخی است و در اصل یک دورهمی با چاشنی طنز و شوخی است اما خبری از خوش نمکی نیست.

برنامه «خوش نمک» یک مسابقه است که در این برنامه پنج شرکت کننده طی ۵ مرحله با یکدیگر به رقابت می پردازند تا بتوانند از طریق رای تماشاگران انتخاب شوند.

بدین ترتیب هر شرکت کننده که بتواند در هر مرحله با نمک تر ظاهر شود می تواند از سد تماشاچیان بگذرد و به مرحله بعدی صعود کند.البته شرکت کنندگان با هیچ کدام از مراحل مسابقه از قبل آشنایی ندارند و بدون هیچ آمادگی با آن روبرو می شوند.و این را می توان نقطه ضعف برنامه دانست. از طرفی در بداهه های این برمنامه کمدی موقعیت شکل می گیرد.خروجی کار نیز طبق قسمت های پخش شده تاکنون چنگی به دل نمی زند و حتی شوخی های رد و بدل شده نیز نتوانسته علاقه ای در مخاطب ایجاد کند .بر این اساس با یک فضای به اصطلاح حوصله بر روبرو هستیم.

مجری این برنامه نیز نتوانسته از عهده اجرا برآید و کاملا ضعیف عمل کرده و حتی شوخی های بی مزه اش با شرکت کنندگان نیز نمک این برنامه را اضافه نکرده است.در این برنامه به جای آنکه از داوران استفاده است از تماشاچیان برای رای دادن به شرکت کنندگان استفاده شده است.

بهرحال این برنامه در نظر داشته که به مردم نشان دهد حتی آدم های ساده نیز می توانند طنز پرداز باشند و با موقعیت های ساده نیز فضای طنز گونه خلق کنند اما به دلیل سبک مسابقه،انتخاب مجری و عوامل دیگر به خوبی از عهده کار برنیامده و هنوز جای کار کردن دارد.به همین دلیل اگر مدیران تلویزیونی قصد دارند فضایی شاد و مفرح را برای بینندگان فراهم کنند باید تمام پارامترهای یک برنامه کمدی و طنز را رعایت کرده و بهترین موقعیت ها را خلق کنند.به نظر می رسد هنوز هیچ برنامه طنزی نتوانسته خلاء خندوانه و جناب خان دوست داشتنی را پر کند.به این ترتیب میطلبد مدیران آگاهانه و با شناخت سلیقه مخاطبان از ریزش دوستداران برنامه های طنز تلویزیون جلوگیری کنند و کار را به دست کاردان بسپارند.به طور یقین اگر خروجی کارها مطلوب نیست به دلیل آن است که پازل اصلی یک برنامه طنز به خوبی چیده نشده است.

نجمه کریمیان