نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هجدهم آبان ماه به عنوان روز ملی کیفیت نامگذاری شده است. کیفیت به معنای دستیابی به استانداردهای از پیش تعیین شده است و زمانی که یک کالا کیفیت لازم را داشته باشد رضایت مصرف کننده را به دنبال دارد.

به طور کلی همه مردم زمانی که یک کالا و محصولی را خریداری می‌کنند بیش از هر چیزی کیفیت آن کالا برایشان اهمیت دارد.

کالاهای ایرانی در انواع مختلف از درجات مختلفی از کیفیت برخورداند و برخی از آن‌ها از این نظر با کالاهای خارجی برابری کرده و حتی در مواردی بالاتر هستند.در مقابل کالاهای بی کیفیت نیز به وفور دیده می‌شود.

از این رو به بهانه روز ملی کیفیت نگاهی به کیفیت خودروهای داخلی در کشورمی اندازیم.

امروزه خودرو به عنوان یک کالای اساسی در بین مردم بشمار می‌آید اما متاسفانه افراد مجبورند در ازای مبالغ سنگین خودروهای بی کیفیت داخلی را خریداری کنند.

طی ۸ سال گذشته کیفیت خودروهای داخلی آب رفته و دیگر خبری از آن خودروهای محکم که به سادگی به خرج نمی‌افتادند و آسیب نمی‌دیدند نیست.

اگر از مردم هم سؤال کنیم میگویند کیفیت بیشتر خودروها از سال ۹۶ به بعد نزول پیدا کرده است.

و همین امر باعث شده مردم در حسرت یک خودروی با کیفیت بمانند و بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند.

خودروسازان هم حسابی از آب گل آلود ماهی گرفته و هر روز بدون توجه به حداقل استانداردها خودروی بی کیفیت را تحویل مردم می‌دهند.

جالب اینکه هر از گاهی نیز از قیمت پایین خودروها گلایه کرده و سر مصرف کننده منت می‌گذارند.

و به بهانه‌های مختلف از جمله عدم حمایت این مسئله را توجیح می‌کنند و به گردن تحریم‌ها می‌اندازند.

پایین بودن کیفیت خودروها هم موجب نارضایتی مردم شده و هم صدای بسیاری از دستگاه‌ها از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی و نمایندگان مجلس را در آورده است.

اوج این انتقادات دی ماه سال گذشته بود که پس از تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان_رامهرمز که منجر به برخورد ۶۰ خودرو با یکدیگر شد انتقادات بسیار زیادی به سوی خودروسازان وارد شد. بر این اساس  بحث بی کیفیت بودن خودروها داغ شد و خودروسازان را روسیاه کرد چرا که در این حادثه کیسه هوا ایربگ هیچکدام از خودروها باز نشده بود.

تداوم این وضعیت در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی گفتند: “ما در برخی از محصولات داخلی متأسّفانه شاهد این هستیم که به کیفیّت توجّه نمی‌شود؛ این خیلی بد است. این همه حمایت در این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده، امّا کیفیّت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم می‌گویند، حق با مردم است.

پس از گلایه رهبر انقلاب سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی امر در حوزه کیفیت خودرو ابلاغیه برای ارتقاء کیفیت خودرو به خودروسازان ابلاغ کرد و بر این اساس خط تولید ۳ خودرو به نام های تیبا ساینا و سمند متوقف شد.

کماکان نیز با وجود ادعاهای وزارت صمت مبنی بر افزایش کیفیت خودروها همچنان شاهد خودروهای بی کیفیت هستیم و کسی نیز پاسخگو نیست

علت‌های مختلفی را می‌توان در این عدم کیفیت جستجو کرد.

یکی از این عوامل سرسری گرفتن قوانین از سوی خودروسازان است که برای بدست آوردن سود خودروهای بی کیفیت را راهی بازار می‌کنند.

از سوی دیگر زمانی که خودروسازان پول قطعه سازان را نمی‌دهند و یا قیمت واقعی نیست قطعه سازان مجبور می‌شوند کیفیت قطعات را پایین بیاورند و در نتیجه منجر به کیفیت نامطلوب خودرو می‌شود ودر این میان حقوق مصرف کننده است که تضییع می‌شود.

انحصار خودرو نیز یکی از عوامل بی کیفیتی خودرو در کشور است.

زمانی که رقابتی در بازار خودرو وجود ندارد میدان برای تاختن خودروساز فراهم شده و به هر شکلی که می‌خواهد خودرو تولید می‌کند.

در نهایت رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش برده و در این بین کسی پاسخگوی این همه خودروی بی کیفیت نیست.

از سوی دیگر ناکارامدی و عدم نظارت دستگاهای مسئول بر کیفیت خودرو عرصه را برای سود بیشتر خودروساز فراهم کرده است.

باتوجه به اهمیت این موضوع بایستی سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت از مواضه خود نسبت به کیفیت خودروها کوتاه نیامده و خودروسازان را به تولید خودروی باکیفیت ملزم کنند. خودروسازان نیز به خاطر داشته باشند هر جانی که از مردم به خاطر عدم ایمنی و کیفیت خودرو از دست برود حقی بر گردن آن‌ها باقی خواهد گذاشت.

نجمه کریمیان