نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هجدهم تیرماه در تقویم کشور به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است. این روز فرصتی است برای اینکه به این مقوله فرهنگی بیشتر توجه کنیم و اهمیت کتابخوانی برای کودکان را جدی بگیریم. از این رو از این فرصت مناسب در جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی استفاده می‌کنیم. متاسفانه بر اساس آنچه که در بین کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود فرهنگ مطالعه کتاب چندان ترویج پیدا نکرده و از این فرصت بی نظیر استفاده نمی‌شود.

 با وجود اینکه در گذشته وسایل الکترونیکی همچون گوشی و تبلت وجود نداشت، اما اکنون با وجود این وسایل بیشتر اوقات کودکان با گوشی پر می‌شود و به بازی و حضور در فضای مجازی مشغول هستند. از طرفی خانواده‌ها نیز بدون هیچ توجهی به عواقب این کار برای رهایی از شیطنت‌ها و بازی گوشی‌های فرزندان به راحتی موبایل و تبلت را در اختیار کودکان قرار می‌دهند.

این در حالی است اگر از فرصت کتابخوانی بهره بجویند به مراتب بچه‌ها از فواید آن بهره مند می‌شوند. در واقع اگر فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان ترویج داده شود شاهد رشد و پیشرفت فکری و ذهنی آنها خواهیم بود و نسلی فرهیخته و آگاه تربیت می‌شود. در این مسیر نه تنها والدین بلکه نظام آموزشی کوتاهی کرده و از این امر مهم فرهنگی غافل شده‌اند.

همانطور که بیان شد انس کودکان با کتاب از فواید مهمی برخوردار است که در این نوشتار به آن می‌پردازیم. یکی از مهم‌ترین فواید کتابخوانی کودکان تقویت مهارت‌های کلامی از طریق افزایش واژگان است. از طرفی کتابخوانی مهارت گوش دادن را به کودکان می‌آموزد و در توجه و تمرکز آن‌ها مؤثر است. اهمیت کتابخوانی را در شکوفاسازی خلاقیت کودکان می‌توان یافت و سبب گشایش ایده‌ها و افکار جدید می‌شود.

افرایش کنجکاوی نیز یکی از فواید مهم کتابخوانی است که می‌تواند زمینه ساز تقویت این روحیه در سنین بالاتر باشد. کتابخوانی برای کودکان آنها را به درس خواندن و مطالعه کتاب‌های درسی علاقه مند می‌کند و در موفقیت تحصیلی مؤثر است. کتاب‌های سرگرمی و بازی می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشی و بازی‌های مختلف کامپیوتری باشد. کتابخوانی مهارت‌های اجتماعی را به کودک می‌آموزد و موجب همدلی در بین والدین و کودک می‌شود. از طرفی در افزایش حافظه مؤثر است.

با توجه به اهمیت کتابخوانی برای کودکان خانواده‌ها و رسانه‌ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی درکودکان دارند.بنابراین باید از این ظرفیت مناسب در جهت رسیدن به این مطلوب استفاده کرد.با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانیم کودکان را به امر کتابخوانی ترغیب کنیم و در مبارزه با فضای گسترده مجازی و بازی‌های رایانه‌های به موفقیت برسیم.

نجمه کریمیان