نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مردان ایرانی نسبت به سلامتی خود چندان جدی نیستند و زمانی پی می‌برند که باید مراقب سلامتی خود باشند که بیماری وجودشان را در برگرفته و دیگر کار از کار گذشته است.مردان حتی نسبت به چکاب‌های سالانه نیز بی تفاوتند و همین موضوع سبب شده تعداد مرگ و میر در بین مردان بیشتر از زنان باشد.

بی توجهی مردان نسبت به سلامتی خود قصه دیروز و امروز نیست از گذشته تا کنون مردان به دلایل مختلفی نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند. مردان در زندگی نقش اصلی در تأمین هزینه‌های خانواده و رفع مسائل اقتصادی دارند به نحوی که در این مسیر از سلامت خود غافل می‌شوند. سواد سلامت ناکافی، غرور و تعصب بیجا، مشغله کاری، ترس از پزشک مهم‌ترین عوامل بی توجهی مردان به سلامتی است.البته برخی از مردان به دلیل فقر فرهنگی به سلامت خود بی توجهی دارند.

حال با توجه به اینکه مردان نیروی مولد در هر جامعه‌ای هستند و به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند باید نسبت به سلامتی آنها مسئول باشیم و با توجه به این موضوع باید فرهنگ سازی صورت گیرد . از این رو مردان باید به سلامتی خود اهمیت دهند و منطقی به آن نگاه کنند. بدین ترتیب با اجرای چند عادت بی تفاوتی نسبت به سلامت خود را کنار بگذارند.

انجام آزمایش و چکاب‌های سالانه مهم‌ترین اقدام در جهت تشخیص زودهنگام هر بیماری است که مردان بایستی انجام آن را جدی بگیرند. از طریق آزمایش بسیاری از سرطان‌های شایع ، دیابت و فشار خون تشخیص داده می‌شود.

برنامه غذایی سالم و ترک عادات ناسالم از جمله استعمال دخانیات اقدامی پیشگیرانه در جهت ابتلا به بیماری‌های مختلف است. بسیاری از مردان نسبت به تغذیه سالم ناآگاه و البته بی توجه هستند و در طول روز به دلیل مشغله‌های کاری فقط به اصطلاح شکم خود را سیر می‌کنند در حالی که تغذیه سالم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

ورزش و اهمیت آن در سلامتی زنان و مردان مؤثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مردان وقت کمی را برای ورزش و پیاده روی اختصاص می‌دهند و تحرکات بدنی کمی دارند و این بی توجهی عواقب جبران ناپذیری در پی دارد. اما مهم‌ترین موضوع سلامت روان مردان است که مورد ظلم قرار گرفته است. مردان به دلایل شخصیتی کمتر به سلامت روان اهمیت می‌دهند و در هنگام بروز مشکلات و شکست‌ها متحمل ضربه‌های روحی می‌شوند ولی به دلیل غرور و مردانگی آن را پنهان می‌کنند،این امر سبب بروز بیماری‌های روحی و جسمی می‌شود و سیستم ایمنی آنها را تضعیف می‌کند.بر اساس نکاتی که گفته شد موضوع سلامتی مردان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.البته بسته سلامت مردان تدوین شده و امید است با اجرای آن وضعیت سلامتی مردان بهبود یابد.

نجمه کریمیان