نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها میوه‌های خوش رنگ و لعاب بهاری در جلوی مغازه‌ها نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. میوه‌هایی که قیمت آنها با جیب مردم همخوانی ندارد و درصد کمی از افراد جامعه توان خرید آن را دارند. اکثر میوه‌های موجود در بازار نوبرانه هایی هستند که با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند. مابقی میوه‌های دیگر نیز با وجود اینکه نوبرانه نیستند ،همین وضعیت قیمت را دارند و وسع مردم نمی‌رسد تا از هر کدام از آنها بخرند و به یکی دو میوه بسنده می‌کنند.

هر ساله بازار میوه در فصل بهار رونق چندانی ندارد. دلیل آن قیمت‌های گزاف میوه‌های نوبرانه است که بدون هیچ حساب و کتابی در بازار عرضه می‌شود. در واقع داستان گرانی میوه‌ها در فصل بهار هر ساله در حال تکرار است و همه مردم نسبت به این موضوع مطلعند.به طوریکه اگر کسی مراسم و یا جشنی داشته باشد با مشکل روبرو می شود.

گلایه‌های گرانی میوه فقط مختص به مردم نیست فروشندگان نیز از این وضعیت ناراضی هستند و فروش آنها به طور محسوسی کاهش یافته است و متحمل خسارت شده‌اند.بدین ترتیب آن‌ها برای اینکه همچنان خرید و فروش خود را حفظ کنند با حاشیه سود کمتری اقدام به فروش میوه می‌کنند تا لااقل بتوانند فعالیت کنند.

البته از نظر مسئولان صنف میوه و سبزیجات گرانی میوه‌های نوبرانه مختص ایران نیست و در در دیگر کشورها نیز بالاست.از طرفی این میوه‌های خوش رنگ از نظر کیفیت در سطح پایینی هستند و طعم و مزه خوبی ندارند.

عوامل مختلفی در گرانی میوه در بازار مؤثر است که در این مطلب به آن می‌پردازیم. افزایش سالانه هزینه‌های کارگر، حمل و نقل، نهاده‌های تولید ،بسته بندی و از همه مهم‌تر دلالان از جمله عواملی است که در گرانی میوه نقش دارند. از طرفی با کاهش بارندگی‌ها و از طرفی سرمازدگی تولید میوه‌های بهاره و تابستانه کاهش می‌یابد و اثر خود را در بازار به شکل منفی می‌گذارد.

همانطور که گفته شده دلالان در گرانی میوه نقش پررنگی دارند. میوه‌ها در هنگام برداشت از باغدار به قیمت پایین خریداری شده و با سودهای چند برابر در بازار به فروش می‌رسد. این موضوع نشان از آن دارد کسی در این بازار نظارتی نداشته و یا اگر جریمه‌ای هم لحاظ شود آنچنان ناچیز است که تخلفات متوقف نمی‌شود.

به هر حال هر ساله در این مقطع زمانی شاهد گرانی بی حد و اندازه بازار میوه هستیم و در این راستا راهکاری برای کاهش قیمت اندیشیده نشده و این سودجویان هستند که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

با این حال یک مقام صنفی اعلام کرد میوه های نوبرانه تا کمتر از دو هفته آینده به عرضه انبوه می‌رسد و قیمت آنها رو به کاهش است. حال باید در روزهای آینده دید بازار میوه به چه سمت هدایت می شود.

نجمه کریمیان