به گزارش پایگاه خبری ربیع، آگهیهای تبلیغات تلویزیونی از گذشته تا کنون برای معرفی و ترغیب مردم به استفاده از کالاهایی که تبلیغ میشود از رسانه ملی پخش میشود. در میان این تبلیغات تلویزیونی شاهد تبلیغ مواد غذایی مضر از جمله انواع سس ،روغن، آب میوه و …. هستیم که برخلاف سیاست گذاریهای سلامت در کشور بدون هیچ نظارت و توجهی در حال پخش است. بسیاری از علاقه مندان این مواد خوراکی مضر کودکان و نوجوانان هستند که با مشاهده آن از تلویزیون به سمت استفاده از آن ترغیب میشوند.
به عنوان نمونه در یک آگهی تبلیغاتی چند جوان در حین تماشای تلویزیون مشغول خوردن یک ماده غذایی ناسالم هستند و همین امر سبب تشویق کودکان و نوجوانان به مصرف مواد خوراکی دیده شده میشود و یک عادت غذایی نادرست را در آنهااو بوجود میآورد تا خود نیز به تنهایی و یا با دوستان به هنگام تماشای فوتبال و غیره تغذیه ناسالم داشته باشند. همین امر سبب چاقی و ابتلا به بیماریهای مختلف میشود.
البته تبلیغات به اینجا ختم نمیشود و بعضاً در برنامههای آشپزی نیز شاهد استفاده از مواد غدایی مضر و یا روغنهای زیاد هستیم. موج تبلیغات مواد غذایی ناسالم در تلویزیون به حدی است که صدای مسئولان بهداشتی را درآورده و نسبت به روند موجود گلایه دارند. آنچه که در رابطه با این موضوع کاملاً واضح است اینکه رسانه ملی فقط به سودآوری این تبلیغات فکر میکند و اهمیتی برای سلامتی مردم قائل نیست.اگر اکنون در سطح جامعه و خانوادهها میبینیم که ذائقه غذایی مردم تغییر کرده یکی از دلایل آن پخش همین آگهیهای تلویزیونی است.
جالب اینکه قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان تصویب شده و هر ساله کالاهای غیر مجاز اعلام میشود اما خبری از اجرای این قانون نیست و منافع مالی رسانه ملی ایجاب میکند از این قانون سرپیچی کرده و درست اجرا نشود. اگر در این زمینه از مسئولان رسانه ملی سوالی شود آنها کمبود بودجه و نیاز مالی سازمان را بهانه کرده و کار خود را توجیه میکنند.
در این میان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو روضه سکوت داشته و مطالبه گری نمیکنند مردم هم فقط نظاره گر این تبلیغات وسوسه انگیز هستند و در جهت حذف این تبلیغات درخواستی ندارند. در نهایت روز به روز بر تبلیغات اینچنینی افزوده شده و این مردم هستند که آسیب میبینند.
با این اوصاف تا زمانی که برخورد قانونی در این زمینه صورت نگیرد این تبلیغات حذف نخواهد شد و این برخلاف سیاست گذاریهای رسانه ملی است. این در حالی است که همواره رسانه نقش کلیدی در ایجاد فرهنگ سازی در هر زمینهای داشته و بایستی در این مسیر حرکت کند. اگر خواهان جامعهای سالم هستیم باید فرهنگ تغذیه سالم را از طریق مختلف ترویج دهیم و اگر سازمان و نهادی برخلاف آن عمل کند در حقیقت به سلامت مردم آسیب رسانده است.
نجمه کریمیان