نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طرح عفاف و حجاب موسوم به طرح نور از بیست و پنجم فرودین ماه در سراسر کشور آغاز شد. این طرح با هدف تکریم حجاب و عفاف و هدایت جامعه به مسیر شرع و قانون به اجرا درآمده است. حجاب یک دستور الهی است، که برای حفظ و آرامش بانوان و همچنین تأمین امنیت اجتماعی بنا شده است. در واقع حجاب دارای دو بعد فردی و اجتماعی است که می‌تواند تاثیرات روحی و روانی بر فرد و جامعه داشته باشد. به عبارت دیگر مقوله حجاب امری حیاتی است که موجب تغذیه روح شده و آرامش فردی را به دنبال دارد.

به دلیل اهمیت موضوع حجاب و تاثیراتی که به دنبال دارد بر همگان واجب است که حجاب را رعایت کرده و از این دستور الهی پیروی کنند. بدین ترتیب برای رعایت حجاب باید قانون وضع شود و افراد جامعه موظف به رعایت از آن باشند. از طرفی حجاب و عفاف امری فرهنگی و اجتماعی است، اما دشمنان در نظر دارند آن را امنیتی جلوه دهند. متاسفانه چندین سال است که دشمن سعی دارد از طریق جنگ فرهنگی و با هدف قرار دادن دختران و زنان حجاب و عفاف را از جامعه بگیرد و از این طریق به اهداف شوم خود برسد. در این میان بسیاری از بانوان جامعه به دلیل ناآگاهی و تحت تأثیر قرار گرفتن مطالب فضای مجازی نسبت به امر حجاب بی تفاوت شده و آن را رعایت نمی‌کنند.

در واقع دشمن چنان نسبت به بی حجابی در فضای مجازی مانور می‌دهد که توانسته از این طریق جوانان را مورد غفلت قرار دهد. بر این اساس جامعه به ویروس بی حجابی مبتلا شده و باید آن را درمان کرد. ویروسی که با تلاش‌های ضد فرهنگی دشمن تحمیل شده است.

همین امر باعث شده امروزه شاهد تاثیرات نامطلوب بی حجابی و کم حجابی در خانواده‌ها و جامعه باشیم. از طرفی در این سال‌ها بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه درباره ترویج فرهنگ حجاب اقدام موثری نداشته‌اند.

در حال حاضر با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره قانونی بودن عفاف و حجاب و از سویی وضعیت ناخوشایند رعایت حجاب در جامعه طرحی با عنوان طرح نور در حال اجراست و خوشبختانه تا حدودی وضع حجاب را بهتر کرده است. اما آنچه که در این رابطه اهمیت دارد شیوه برخورد با بی‌حجابی است که باید توام با رابطه عاطفی باشد. اگر چه رعایت حجاب قانون است اما در هدایت افراد به هر امری باید نگاه فرهنگی داشته باشیم. البته در این طرح بار اول تذکر داده می‌شود و باید در نوع تذکر دادن دقت لازم را داشت که با چه لحن و برخوردی عنوان می‌شود.

در حال حاضر نیروی انتظامی متولی امر اجرای طرح نور است ولی به نظر می‌رسد اگر گروه‌های مردمی نیز در این طرح به کار گرفته شوند تأثیر بیشتری خواهد داشت. همچنین در کنار نیروی انتظامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و دیگر دستگاه‌ها در امر ترویج فرهنگ حجاب سهم بالایی دارند و باید با آگاهی بخشی و ایجاد انگیزه جوانان را اقناع کنند.

در حال حاضر بایستی نهادهای فرهنگی در فضای مجازی و رسانه ملی با تبیین ضرورت اجرای طرح نور مردم را آگاه سازند و نیات‌های شوم دشمن را نقش بر آب کنند. ضمن آنکه به خاطر داشته باشیم با اقدامات فرهنگی می‌توان دوباره فرهنگ حجاب را در جامعه احیا نمود و مردم را نسبت به رعایت آن علاقه مند کرد. ناگفته نماند دختران بسیاری هستند که با یک تلنگر، یک نگاه مهربانانه و یک کار فرهنگی به سمت حجاب برخواهند گشت.

نجمه کریمیان