نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، برای همه ما پیش آمده که با افرادی برخورد داشته باشیم که فقط به دنبال دریافت مهربانی و توجه هستند و خواسته دیگران را مقدم بر خواسته خود می‌دانند. این افراد شخصیت مهرطلب دارند و به دلایل مختلفی دارای چنین شخصیتی هستند. بسیاری از ما مهربانی و مهرطلبی را با یکدیگر اشتباه می‌گیریم درصورتی که این دو تفاوت بسیاری با هم دارند. افراد مهربان بدون هیچ چشم داشتی به دیگران لطف و محبت می‌کنند و در مقابل افراد مهر طلب برای جلب توجه به اطرافیان لطف دارند. حال قصد داریم در این نوشتار به شخصیت مهرطلبی بپردازیم و علائم و راه‌های رهایی از آن را توضیح دهیم.

افراد مهرطلب برای جلب توجه و همچنین احساس وابستگی به طرف مقابل خدمات فراوانی ارائه می‌کنند و اگر مورد ناسپاسی قرار گیرند سخت بهم می ریزنند و تأثیر منفی بر روح و روان آنها دارد. در واقع این افراد عطش شدیدی به توجه و تایید دیگران دارند و اگر نادیده گرفته شوند با طرف مقابل قطع رابطه می‌کنند.

نشانه های افراد مهرطلب اینکه دنبال تعریف و تمجید دیگران هستند و مدام شرایطی را فراهم می‌کنند تا دیگران از آنها تعریف کنند. از طرفی این تیپ شخصیت در موفقیت و دستاوردهای خود اغراق کرده و مدام از خود تعریف می‌کنند.یکی از علائم مهرطلبان مظلوم نمایی در موقعیت‌های مختلف است آنها با چنین رفتاری سعی بر دیده شدن دارند.

از دیگر علائم مهرطلبی کمبود عزت نفس و عذرخواهی بیش از حد از دیگران است. همچنین نه گفتن برای این افراد بسیار سخت است وهمیشه خود را مقصر می‌دانند.

دلایل مختلفی در ایجاد این اختلال وجود دارد که تمامی آن ریشه در دوران کودکی دارد. زمانی که کودک در دوران کودکی توجه کافی دریافت نکرده و یا اینکه شاهد اختلافات والدین بودند و این شخصیت در او ایجاد شده است. فرزندان دختر نیز زمانی که از سوی پدر توجه و محبت کافی دریافت نکنند دچار مهرطلبی می‌شوند. از طرفی این رفتار ممکن است به صورت اکتسابی باشد و از والدین به کودک منتقل شود.

حال با توجه به اینکه با علائم و دلایل شکل گیری این شخصیت آشنا شدیم به معرفی راه‌های رهایی از آن می‌پردازیم.

در ابتدا باید عرض کنیم در درمان مهرطلبی خود شخص حرف اول را می زند و تا زمانی که نخواهد از بند آن رها نخواهد شد. به همین منظور شخص باید آگاهی و خودشناسی پیدا کند. زمانی که شخص این اختلال را در خود شناخت می‌تواند کم کم رفتارهایی که منجر به مهرطلبی می‌شود را شناسایی کرده و در جهت رفع آن قدم بردارد.

از سویی مهرطبان بایستی بر روی عزت نفس خود کارکنند و بیاموزنند خودشان را دوست داشته باشند و برای خود ارزش قائل شوند. بهره گیری از روانشناسان و مشاوران خبره نیز در شناسایی و در درمان این اختلال موثراند. خانواده و نهادهای آموزشی نیز به نوبه خود می‌توانند مانع از پیدایش چنین شخصیتی در وجود فرزندان شوند.

نجمه کریمیان