نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فصل پنجم سریال «نون خ» از پانزدهم فروردین ماه از قاب شبکه یک سیما در حال پخش است.پیش از این ۴ فصل از این سریال پخش شد و طبق نظرسنجی های صورت گرفته با استقبال مخاطب همراه بود.این سری از مجموعه «نون خ» خارج از کردستان و در مناطق جنوبی کشور از جمله کرمان و چابهار فیلمبرداری شده و یک لوکیشین ثابت ندارد.در قسمت های ابتدایی چند نفر از بازیگران این مجموعه با یک مینی بوس برای شرکت در یک نمایشگاه صنایع دستی راهی شهر کرمان می شوند و پس از آن به دلیل ماجراهای پیش آمده به چابهار سفر می کنند.

در این سری چند نفر بازیگران فصل های قبل حضور دارند اما غیبت برخی از نقش های مطرح شده در این مجموعه به وضوح دیده می شود و به نظر می آید این اقدام به سریال لطمه زده باشد.کاراکتر سلمان،شیرین،عمو کاووس،وحید ،نورالدین،خلیل ،روناک و ….در این سری حضور دارند.

در ارتباط با بازی بازیگران «نون خ ۵ »شاهد ضعف در این زمینه هستیم به گونه ای که نتوانسته اند نیاز مخاطب را برآورده کنند‌.به عنوان نمونه کاراکتر سلمان در فصل های پیشین بهتر ظاهر شده بود ولی در این سری از آن شخصیت جذاب که با شوخی های بامزه  باعث ایجاد خنده می شد فاصله گرفته و با رفتارهای نامناسب با شیرین بر روح و روان مخاطب بازی می کند.یا شوخی های افراطی وحید با عمو کاووس نیز خسته کننده و ملال آور است.شخصیت نورالدین با بازی سعید آقاخانی هم هنوز نتوانسته آنطور که باید مخاطب را بخنداند‌.از طرفی در این فصل شاهد تکراری شدن شخصیت ها هستیم که از نقاط ضعف« نون خ »محسوب می شود.

در زمینه روند داستان نیز با یک سری خرده داستان مواجه هستیم که دچار یک پراکندگی شده اند و جان دار نیستند ،از این رو مخاطب را خسته می کند.از نظر فیلمنامه نیز قصه پرکششی وجود ندارد و خبر چندانی از موقعیت های کمدی نیست.

در کنار نقدهایی که بر« نون خ ۵ »وجود دارد ولی ایده سفر در این مجموعه به عنوان نقطه قوت به حساب می آید و مخاطب را با فرهنگ اقوام مختلف آشنا می کند.از طرفی برگ برنده این سریال کارگردانی سعید آقاخانی است که توانسته یک اثر جاده ای را تولید کند.

با این حال شاهد افول در این سری از مجموعه «نون خ »هستیم و کاملا محسوس است.به طور کل همواره سریال های چند فصلی در ادامه به دلیل عدم جذابیت داستان کششی نداشته و با افول همراه می شوند.سریال «نون خ «نیز دچار این معضل شده است. البته هنوز برای قضاوت نهایی درباره این سریال زمان لازم است و باید دید در ادامه شاهد یک شگفتی می شویم یا خیر؟

نجمه کریمیان