نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چند روزی است تعطیلات نوروزی به پایان رسیده است و طبق مشاهدات عینی تعداد مسافران نوروزی به مناطق جنوبی افزایش یافته است. این در حالی است که طی سال‌های متمادی مناطق شمالی کشور همواره مقصد سفرهای نوروزی مردم بود. یکی از دلایلی که امسال مردم استقبال کمی از سفر به شهرهای شمالی داشتند برودت هوا و بارندگی‌های طولانی مدت بوده است.به این دلیل برخی از مردم که توان اجاره هتل و یا سوئیت را نداشتند نمی‌توانستند در این وضعیت آب و هوایی از چادر سفر استفاده کنند و مقصد سفر نوروزی خود را تغییر دادند. بدین ترتیب مناطق جنوبی از جمله شهرهای بندرعباس، بوشهر، کرمان و حتی مناطق کویری میزبان مسافران نوروزی بودند.

نکته‌ای که در ارتباط با سفر به این مناطق وجود دارد اینکه اکثر شهرهای جنوبی ظرفیت ، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای مسافران را ندارند و از این رو شاهد گلایه مردم در ارتباط با این زمینه هستیم. از طرفی با توجه به روند صعودی سفرهای نوروزی به این مناطق تمهیدات لازم برای ایجاد امکانات و خدمات لازم به خوبی صورت نگرفته و هنوز جای کار دارد. از سویی به غیر از اینکه سلیقه مردم در سفرهای نوروزی تغییر کرده به دلیل افزایش قیمت چشمگیر مکان های اقامتی امکان سفرهای با کیفیت کاهش یافته و شاهد برپایی چادرهای سفر در سفرهای نوروزی هستیم.

 با توجه به نکته‌ای که در رابطه با امکانات و خدمات مسافران در مناطق جنوبی گفته شد پدیده چادر سفر منجر به ایجاد مشکلاتی برای مسافران نوروزی شده است. حال با توجه به اهمیت سفرهای نوروزی و روند افزایشی آن در سال‌های گذشته مسئولان گردشگری کشور بایستی نسبت به وضعیت گردشگری توجهات لازم را داشته باشند و گردشگری ارزان را در اولویت قرار دهند. البته نزدیک به دو سال است که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری طرح گردشگری ارزان را مطرح کرده اما تاکنون خبری از اجرای آن نیست.

حال با توجه به اینکه سفر یکی از نیازهای روحی افراد محسوب می‌شود و در تقویت روحیه آن‌ها مؤثر است متولیان امر لااقل به قشر ضعیف جامعه توجه بیشتری داشته باشند و شرایط و امکانات لازم را برای برخورداری این افراد فراهم کنند. از طرفی پدیده چادر سفر پدیده ناخوشایندی است که درشان مردم نیست و باید دولت امکانات رفاهی مناسب‌تری در ایام عید و فصل تابستان در اختیار مردم قرار دهد.

نجمه کریمیان