نجمه کریمیان

پنجم اسفند ماه، ترکیب اکران نوروزی اعلام شد و بدین ترتیب فیلم‌های تمساح خونی، آسمان غرب، بی بدن، پرویز خان، آپاراتچی، نوروز و ایلیا در جستجوی قهرمان در لیست اعلامی قرار گرفتند. فیلم‌هایی با ژانرهای متنوع، یکی جنایی پلیسی و دیگری کمدی که می‌تواند بر تنوع مخاطبین اکران نوروزی کمک کننده باشد.

از بین فیلم‌های اعلام شده تمساح خونی از ۱۶ و پرویز خان و آپاراتچی از ۲۳ اسفند وارد چرخه اکران شدند. تمساح خونی در اولین روز اکران رکورد جدیدی را ثبت کرد که نشان از استقبال مخاطبان از این کمدی همه پسند دارد. به نظر می‌آید تمساح خونی اولین برگ برنده در اکران نوروزی باشد و فسیل را شکست دهد. تمساح خونی به عنوان اولین ساخته جواد عزتی با وجود عباس جمشیدی فر پتانسیل جذب مخاطب را دارد و طبق آمار فروشی که این چند روزه داشته استحقاق رکوردشکنی در گیشه را خواهد داشت.

البته در کنار تمساح خونی آثار کمدی دیگری که پیش از این بر روی پرده سینما رفتند می‌توانند در موفقیت اکران نوروزی نقش داشته باشند. از جمله این فیلم‌ها هتل، هاوایی و ویلای ساحلی است که در بین این سه فیلم هتل رکوردشکنی‌های متعددی داشته است.

در ارتباط با فیلم‌های منتخب اکران نوروزی بی بدن هم حرف بسیاری برای گفتن دارد و با توجه به مضمون اجتماعی آن می‌تواند مخاطب را جذب کند.

دو فیلم پرویزخان و آپاراتچی را می‌توان برای موفقیت اکران نوروزی در نظر گرفت زیرا هر دو فیلم مخاطبان خاص خود را دارد. با این حال به نظر می‌آید چشم امید گیشه نوروز فیلم‌های کمدی روی پرده باشد و با توجه به ایام نوروز مخاطبان بسیاری روانه سینماها شوند. نکته بعدی که می‌تواند در موفقیت گیشه کمک کند این است که با توجه به اینکه نوروز ۱۴۰۳ همانند نوروز امسال با ماه رمضان تقارن پیدا کرده مسئولان سینمایی امکان فعالیت شبانه سینماها را فراهم کرده اند تا تداخل و محدودیتی در روند اکران ایجاد نشود.

از طرفی خوشبختانه در ارتباط با گرانی بلیت سینماها تصمیمی گرفته نشده و پیش بینی می‌شود افزایش قیمت بلیت سینما به بعد از عید فطر موکول شود.با جمع بندی مواردی که مطرح شد این اقبال وجود دارد که در ایام پیش رو و وجود تشنگی مخاطبان برای دیدن فیلم‌های تازه نفس استقبال قابل توجهی از فیلم‌های نوروزی شود و پس از افت تدریجی مخاطبان در زمستان اکران نوروز با رکوردشکنی همراه شود.

نجمه کریمیان