نجمه کریمیان

روزهای پایانی سال یکی پس از دیگری در حال سپری شدن است و دوباره داستان گرانی بازار شب عید تکرار شده است. این اولین دفعه ای نیست که مردم سال را با گرانی به پایان می‌رسانند. طی سال‌های اخیر همزمان با موج تورمی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه و ضعف مدیریتی در حوزه اقتصادی کشور بوجود آمده منجر به رشد قیمت‌ها و ایجاد تورم افسارگسیخته شده است. به همین دلیل این وضعیت سبب شده بازار شب عید به حاشیه برود و دیگر خبری از حال و هوای گذشته و هیجان و تکاپوی مردم در خرید اقلام مورد نیاز نوروز نیست.

 از این رو بسیاری از خرید های شب عید به حاشیه رفته و مردم از آن چشم پوشی می‌کنند و نهایتاً بتوانند برخی از اقلام ضرروری آنهم برای دید و بازدید های ایام عید تهیه کنند. این در حالی است که پیش از شرایط اقتصادی موجود انواع بازارها از کیف و کفش گرفته تا پوشاک و وسایل منزل همه و همه رنگ و بوی عید را به خود می‌گرفتند، اما اکنون با این وضعیت هم کسبه ناراضی‌اند و هم مردم.

از سویی سال جدید همانند سال گذشته با ماه مبارک رمضان تقارن پیدا کرده و خرید مایحتاج مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته ناگفته نماند اگر خیابان‌ها شلوغ و ترافیک در همه جا برقرار است به دلیل رونق بازار شب عید نیست بلکه مردم فقط نظاره گرند و زمانی که قیمت‌ها را می‌بینند با کمال تعجب فقط تأسف می‌خوردند.

اتفاق بعدی که در این روزهای پایانی سال تمام بازارها را تحت تأثیر قرار داده روند صعودی قیمت ارز و دلار است که بهانه‌ای شده برای تشدید گرانی و دلالان و سودجویان از این وضعیت پیش آمده سواستفاده می کنند. در این بین دود آشفتگی‌های بازار شب عید در چشمان مردم می‌رود و بر روح و روان آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

 از طرفی هم پرداخت عیدی‌ها نتوانسته تأثیر مثبتی بر وضعیت مالی خانوار بگذارد و درصد کمی از مایحتاج آنها را پوشش دهد. زیرا رقم عیدی‌ها با گرانی‌های موجود در اقلام مختلف به خصوص کالاهای اساسی جوابگو نیست. قیمت‌های سربه فلک کشیده در بازار گوشت، میوه، آجیل، گز و شیرینی، ماهی و حتی هزینه‌های سفر سبب شده بسیاری از دهک‌ها قدرت خرید بالایی نداشته باشند.

مطلب مهمی که در ارتباط با گرانی‌های بازار شب عید مطرح است اینکه بازار به حال خود رها شده و همانطور که گفته شد با وضعیت این روزهای بازار ارز این وضعیت بدتر هم شده است. در این بین خبری از نظارت بر بازار و برخورد با گرانفروشی نیست به طوریکه در بازار قیمت یک کالا در بین چندین مغازه دار متفاوت است و همه حکایت از عدم نظارت بر بازار شب عید دارد.

البته در این چند روز اخیر خبرهای مختلفی از عزم جدی دولت در ارتباط با نظارت بر بازار شب عید منتشر شده و در همین راستا وزارت اقتصاد قصد دارد با ۱۳ برنامه تورم شب عید را کنترل کند و معاون اول رئیس جمهور از اصناف و بازاریان خواسته بر بازار شب عید نظارت داشته و قیمت‌ها را کنترل کنند.

با این حال تاکنون وضعیت بازار شب عید از لحاظ نظارت بر قیمت‌ها تغییری نکرده و مشخص نیست چه زمانی برنامه‌های دولت برای مهار تورم شب عید به مرحله اجرا برسد. البته بعید به نظر می‌رسد دولت بتواند در این خصوص تمام مشکلات بازار شب عید را حل کند. با این حال شکی نیست دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که قصدشان این است با جوسازی و اخلال در بازار ارز آرامش را از بازار شب عید بگیرند و فشارها بر مردم بیشتر شود و در آستانه سال نو به شدت تلخ کنند.

نجمه کریمیان