نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پانزدهم اسفندماه در تقویم کشور به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده است. درخت این نعمت الهی مظهر زندگی، آبادانی، نشاط و پاکی طبیعت است. درختان نقاشی خدا بر روی زمین هستند که به عنوان ریه‌های تنفسی شهر نفس شهر را تازه می‌کنند. در اهمیت درختان همین بس که نبودشان منجر به نابودی حیات بشر می‌شود.

درختان این نعمت‌های الهی به انسان‌ها اکسیژن اهدا می‌کنند و زمانی که خشک و قطع می‌شوند ذره ذره از اکسیژن شهر کم می‌شود.اما حال و احوال این روزهای درختان چندان مساعد نیست و یکی پس از دیگری خشک و یا روی زمین می افتد. اما چه بر سر درختان شهر آمده که اکنون شاهد صحنه‌های غم انگیزی از وضعیت درختان کهنسال و جوان هستیم. شهری که نفسش به دلیل نابودی درختان به شماره افتاده و رمقی برایش نمانده است.

اگر اکنون شاهد آلودگی هوا و خشکسالی های متعدد، تخریب محیط زیست، سیل، توسعه بیابان‌ها کاهش نشاط و روحیه مردم…هستیم همه از نبود درختان  و حال ناخوش آنهاست. حال این سؤال مطرح است به چه علت این وضعیت بوجود آمده است؟ در پاسخ به این سؤال باید به اجرای طرح‌های عمرانی، ساخت برج‌ها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی و …. اشاره نمود که سازندگان درختان را قربانی خواسته‌های خود کرده‌ و ندانم کاری های مسئولان به این مسئله دامن زده است.

متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل گسترش شهرسازی، رونق ساخت و سازهای غیر مجاز و زمین خواری درختان بسیاری نابود شدند و در این میان هیچ کسی پاسخگوی اقدامات و تخلفات صورت گرفته نیست. این در حالی است که اگر درختان به جاهای دیگری منتقل می‌شدند شاهد مرگ آنها نبودیم.

با این وضعیت فعلی درختان تا زمانی که مسئولان و مردم این واقعیت را نپذیرند که نابودی درختان نابودی حیات است همچنان شاهد قطع و خشک شدن پی در پی درختان خواهیم بود و نه تنها به خود بلکه به آیندگان نیز آسیب می‌رسانیم.

حال به بهانه روز درختکاری هر ایرانی با کاشت یک نهال بار دیگر اکسیژن را به هوای شهر برگرداند و جانی دوباره به طبیعت ببخشد. از طرفی بایستی کاشت نهال به عنوان یک فرهنگ در بین مردم جا بیفتد و همگی خود را مسئول حفظ درختان بدانیم تا بار دیگر سرسبزی و نشاط را به شهر بازگردانیم.در پایان بیان این نکته لازم است و آن اینکه مسئولان بایستی نسبت به قطع و نابودی درختان از طرف عده ای سودجو بی تفاوت نباشند و با بررسی و نظارت راه را برای انجام چنین تخلفاتی مسدود کنند.به یاد داشته باشیم نفس ما به نفس درختان وابسته است و نباید به سادگی از این موضوع بگذریم.