نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طی سال های اخیر پدیده فرزندسالاری آهسته آهسته در بین خانواده های ایرانی نمایان شده است.پیش از این در گذشته پدر سالاری و مادر سالاری حاکم بود.اما امروزه به دلایل مختلفی این فرزندان هستند که در  خانواده قدرت دارند.البته این پدیده در همه خانواده های ایرانی وجود ندارد.اما به هر تعدادی که وجود داشته باشد سبب بروز مشکلاتی برای والدین و همچنین بر فرزندان نیز آسیب وارد می کند.حال در این نوشتار به عوامل و تاثیرات منفی این پدیده ناخوشایند می پردازیم.

یکی از عوامل پدید آورنده این معضل نبود رابطه خوب بین پدر و مادر که منجر به آن می شود کودکان حکومت کنند.از طرفی به دلیل اینکه امروزه به زنان و مادران بیش از گذشته توجه می شود و پدرها به حاشیه رفته و اقتدار آنها از بین رفته است .بدین ترتیب  تربیت در خانواده بیشتر تحت نظر مادرها است و به دلیل مهر مادری فرزندسالاری ایجاد می شود.بنابراین محبت بیش از حد و انجام وظایف فرزندان از سوی خانواده ها سبب بروز این پدیده شده است. در این خانواده ها بدون حساب و کتابی انتظارات توقعات و خواسته های نابجای فرزندان را برآورده می کنند.

عواقبی که این پدیده به همراه دارد خودخواهی،غرور،عدم مسئولیت پذیری،قدرت طلبی و….است.توجه بیش از حد به فرزندان در تعاملات اجتماعی آنها نیز تاثیر منفی داشته و تحت الشعاع قرار می دهد. در نگاه این فرزندان دنیا به آنها بدهکار است و زمانی که وارد جامعه می شوند و نیازهایشان تامین نمی شود سرخورده می شوند.

یکی از عواقب این پدیده اینکه فرزندان پرتوقع تربیت شده و نمی توانند از عهده حل مشکلات زندگی برآیند.

بی احترامی به والدین و مخدوش شدن جایگاه آنها و همچنین شکل گیری اضطراب و  استرس از دیگر تبعات منفی این پدیده است.گرفتن تصمیمات اشتباه و بیجا و از همه مهم تر تربیت نادرست نیر از جمله عواقب فرزندسالاری است‌.

حال برای جلوگیری از این پدیده والدین موظف اند در کنار احترام به فرزندان تصمیم گیرنده نهایی در خانواده باشند و از طرفی با تقسیم کار بین اعضای خانواده برخی از مسئولیت ها را بر عهده فرزندان قرار دهند.مشورت و کمک گرفتن کار درستی است اما نباید به گونه ای باشد که به فرزندسالاری ختم شود.یکی از راه های جلوگیری از این پدیده این است که والدین قاطعانه با فرزندان رفتار کرده و با ایجاد قوانین مختلفی از فرزندان بخواهند به آنها پایبند باشند. از طرفی بایستیاقتدار پدر حفظ شود و تصمیمات در خانواده با مشارکت همه اعضا انجام شود.

در پایان لازم به ذکر است برای حل این پدیده رسانه ها ،جامعه شناسان و روانشناسان باید درباره عواقب خطرناک  این پدیده صحبت و تذکر داده و والدین را نسبت به تبعات آن آگاه سازند.

نجمه کریمیان