نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه بسیاری از بانوان در محیط بیرون از خانه مشغول به کار و فعالیت هستند. دلایل مختلفی باعث شده که اشتغال زایی زنان گسترش یابد که مهم‌ترین آن مشکلات اقتصادی و همچنین تغییر در سبک زندگی است. زیرا بر خلاف گذشته نسل کنونی تمایل به استقلال مالی دارد و از طرفی فشارهای اقتصادی تحمیل شده بر خانواده‌ها و تورم ایجاد شده در کشور سبب شده هر کدام از زوجین شاغل باشند تا از عهده مخارج زندگی برآیند. در کل اشتغال بانوان به نوعی ارزش در جامعه مبدل شده است.

اما هدف ما از این نوشتار پرداختن به اشتغال بانوان نیست بلکه هدف این است که با توجه به گسترش اشتغال زنان و مادران در جامعه چه میزان حمایت از این قشر انجام شده و آیا در راستای فرزندآوری اقدامات لازم صورت گرفته است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤالات بایستی گفت آنچه که در جامعه مشاهده می‌کنیم اینکه وضعیت برای مادران شاغل مطلوب نیست و در بخش خصوصی که قریب به اتفاق زنان در آن اشتغال دارند، شاهد بی اعتنایی و عدم حمایت‌های لازم از آنها در جهت فرزندآوری و در نتیجه رشد جمعیت هستیم. زیرا بلافاصله پس از آنکه مادر شاغلی صاحب فرزندی می‌شود شغل خود را از دست داده و به دلیل عدم حمایت مجبور به ترک از محل کار می‌شود.

در مشاغل دولتی نیز شاهد بی مهری به مادران شاغل هستیم. نبود مهدکودک در بسیاری از ادارات سبب شده یک مادر دلهره نوزادش را داشته باشد و در تغذیه او خللی ایجاد شود. این در حالی است که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده که باید شرایط برای حمایت از مادران شاغل فراهم شود. اما آنچه که در واقعیت دیده می‌شود اینکه کوتاهی‌ها در این رابطه کاملاً واضح است.

خطاب به مسئولان باید گفت دلیل این بی توجهی‌ها با توجه به بحران جمعیت و روند افزایش سالمندان چیست؟ مگر نه اینکه علاج واقعه قبل از وقوع است. تا کی باید یک مادر استرس این مسئله را داشته باشد که بعد از به دنیا آوردن فرزند برای حضور در محل کار چه کند و دلهره نوزاد خود را داشته باشد؟آیا زمان آن نرسیده به این مسئله مهم و اساسی جامعه توجه شود؟

زنان شاغل فرزندآوری دشوارتری دارند از این رو توجه به زنان در امر فرزندآوری ضروری است و باید با مشوق‌های لازم آنها را به این سمت ترغیب کرد. وگرنه گره کور بحران جمعیت باز نخواهد شد و آینده ناگواری از نظر جمعیتی در پیش رو خواهد بود.بنابراین لازم و ضروری مفاد قانون جوانی جمعیت در ارتباط با مادران شاغل رعایت و حتی بخش خصوصی نیز همراهی کند.

نجمه کریمیان