نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پانزدهم ماه رجب مصادف است با وفات بزرگ بانوی صبر و مقاومت حضرت زینب (س). عقیله بنی هاشم پس از یک سال و اندی از شهادت جانسوز امام حسین (ع) و پس از صبر و مشقت فراوان به دیدار برادر شتافت و روحش در آسمان پرواز کرد. این بانوی بزرگوار در تمام عمر با برکت همواره با نام و یاد خدا بر تمام سختی‌ها و امتحانات الهی صبر پیشه می‌کرد.

اوج این سختی‌ها لحظات سوزناک حادثه عظیم کربلا و ظهر عاشورا است. بی شک حضرت زینب (س) صبر را معنا کردند و پس از شهادت اباعبدالله(ع) رسالتش آغاز شد. روشنگری ایشان درباره قیام عاشورا با خطبه‌های کوبنده و افشاگرانه در تمام دوران اسارت و بعد از آن همه نشان از درایت و ولایت مداری حضرت زینب (س) بود.

ایشان توانستند چهره واقعی امویان رابرملا کنند و نهضت عاشورا را تبیین ساخته و حقیقت اسلام را آشکار سازند. در حقیقت ماندگاری قیام عاشورا با وجود مبارک ایشان بوجود آمد و اگر نبود زینب و آن استقامت و صبر در شام و کوفه هرگز عاشورا زنده نمی‌ماند. حکمت الهی بر آن بود از حنجره ایشان حقیقت عاشورا به گوش تاریخ برساند و حق و باطل از هم جدا شود.

حضرت زینب (س) با روحیه ظلم ستیزی در دفاع از امام زمانش از همه هستی خویش گذشت تا بتواند ذره‌ای در حفظ دین الهی نقش داشته باشد. شجاعت و صلابتش همچون حیدر دل هر دشمنی را از ترس می‌لرزاند و لرزه بر جانشان می‌افکند.

بصیرت و ولایت مداری حضرت باعث شد در بزنگاه با یاری رساندن ولی خدا حقیقت دین و قیام بر علیه ظالمان را برملا کند. ایشان همواره گوش به فرمان ولی امر مسلمین بودند و همین امر سبب شد تا رسالت خویش را در این دنیا انجام دهند. گرچه شیعیان حضرت زینب(س) را بر صبر وبردباری بر مصائب می‌شناسند ،اما در حقیقت ایشان ویژگی‌های اخلاقی بسیاری داشتند تا به یک انسان با کمال و سعادتمند تبدیل شوند.

با نگاهی در سیره حضرت زینب درمی یابیم اقتدار در عین مهربانی و شجاعت در عین صبر و ایستادگی از ایشان بانویی عالم و باتقوا ساخت. پرستاری از اسرا و نگهداری و مراقبت از مصیبت دیدگان آن حادثه جانسوز و مسئولیت‌های اجتماعی حضرت در دوران پس از قیام کربلا نمایانگر آن بود که ایشان تربیت شده مکتب امیر مومنان(ع) و حضرت زهرا (س) بودند. بانویی که هرگز همچون برادر زیر بار ظلم نرفت و با روشنگری چهره نفاق را رو کرد.

نجمه کریمیان