نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دهم رجب مصادف است با میلاد نهمین امام شیعیان حضرت جواد (ع). یکی از فضایل اخلاقی این امام همام جود و بخشندگی است که با این صفت در بین شیعیان مشهور اند. به همین بهانه به جایگاه این صفت نیکو و برگزیده در جامعه می‌پردازیم. جود و بخشش یکی از فضایل اخلاقی است که در مقابل بخل و حسادت قرار دارد و موجب محبت در بین افراد می‌شود.

جود و سخاوت به قدری مهم و تاثیرگذار است که در دین اسلام نیز همواره به آن تاکید شده است ونشانه ایمان و شخصیت والای انسانی است.بخشش و سخاوت نه تنها در به صورت مالی و مادی بلکه در حوزه‌های علم و دانش، اخلاق، رفتار وجود دارد. در گذشته این صفت نیکو در تمام اشکال در بین افراد جامعه از خانواده‌ها و اقوام گرفته تا همسایه‌ها و حتی غریبه‌ها پررنگ بود و افراد از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. بدین ترتیب جامعه رنگ بخشش و سخاوت گرفته بود و حتی زمین و آسمان نیز سخاوتمند بود. به طوریکه انعکاس این فضیلت اخلاقی دنیا را دگرگون کرده بود. آدم‌ها همدیگر را بیشتر دوست داشتند و با بخشش ،محبت و مهربانی در بین آنها موج می‌زد.

با نگاهی به جامعه درمی یابیم که جود و سخاوت بر خلاف گذشته کمی رنگ فراموشی به خود گرفته است و تعدادی از افراد فقط در پی رفع نیازها و خواسته‌های خود هستند و نسبت به خیررسانی و سخاوت به دیگران توجهی ندارند. این در حالی است که اگر از لحاظ مالی قادر به تأمین خواسته‌های اطرافیان نیستند ،حتی از طریق بخشش کلامی نیز در حق دیگران کم لطفی می‌کنند و یا اینکه برخی در یاد دادن علم به دیگران نیز بخل داشته و آموخته‌های خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند و گمان می‌کنند با این کار رقیب و یا کسی بالاتر از آنها وجود نخواهد داشت.

در رابطه با بخشش اخلاقی نیز اگر شخصی در حق دیگری جفا کرده و یا اینکه حقی از او پایمال شده باشد و پس از آنکه برای طلب حلالیت نزد شخص متضرر بیاید او شخص را نمی‌بخشد و همینطور کینه در وجوش ریشه می‌کند.

سخاوت و بخشش در بین خانواده‌ها و فامیل نیز کم رنگ شده و دیگر دستگیری و خیر رسانی خریدار ندارد. اما چرا و به چه علت این صفت باارزش جایش خالی است و یا اینکه مثل گذشته نیست. در جواب سؤال همین بس که فردگرایی و دوری از معنویات سبب شده از زندگی افراد رخت ببندد و یا اینکه نادیده گرفته شود. این در حالی است که حتی در بین سایر ادیان و ملل مختلف آثار بخشش و سخاوت تعریف و به آن تاکید شده است. مهم‌ترین آثار جود و کرم آرامش فرد و بارش محبت و مهربانی در بین افراد جامعه می‌شود.

از این رو باید به عنوان یک شیعه این فضیلت اخلاقی را در خود پرورش داده و و در وجودمان نهادینه کنیم تا دنیا جای بهتری برای زیستن باشد و در مقبال ریشه حسادت و بخل را در وجود خود خشک کرده تا مبادا انسانیت از بین برود.

نجمه کریمیان