نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فصل امتحانات از راه رسید و هم اکنون دانش آموزان و دانشجویان با تلاش و کوشش در پی موفقیت در امتحانات هستند. همیشه واژه امتحان اضطراب و استرس را به همراه می‌آورد، گویی این دو واژه با هم عجین شده‌اند. هر چند داشتن مقداری استرس در ایام امتحانات طبیعی است، اما اگر بیش از اندازه وجود داشته باشد در عملکرد دانش آموزان تأثیر منفی برجای می‌گذارد. بدین ترتیب اضطراب سبب می‌شود تمرکز و یادگیری کاهش یابد. بنابراین بایستی با رعایت نکاتی استرس امتحانات را کاهش داد.

 عوامل مختلفی در ایجاد استرس امتحانات نقش دارند که مهم‌ترین آن تسلط ناکافی بر مطالب مورد سؤال است، زیرا اگر فرد به دانسته‌های خود اعتماد داشته باشد و تمام تلاش خود را برای یادگیری متون درسی به کار گرفته باشد، از میزان استرس طبیعی برخوردار است.

 از طرفی درس خواندن بدون استراحت سبب می‌شود مطالب در ذهن انسان باقی نمانده و منجر به استرس شود. از این رو می‌طلبد با یک برنامه ریزی صحیح و زمان مطالعه مناسب و کافی بر استرس فائق آمد. بنابراین چند ساعت درس خواندن مداوم و بدون استراحت ذهن را خسته می‌کند.

همچنین یادداشت برداری و خلاصه نویسی در ایجاد تمرکز و کاهش استرس دخیل هستند. این امر سبب می‌شود در شب امتحان با مرور یادداشت‌ها مطالب در ذهن تثبیت شود.

یکی از عوامل دیگر در ایجاد استرس برخورد والدین با دانش آموزان آنهم در ایام امتحانات است. در واقع والدین با تذکر مکرر به دانش آموز و تاکید بر کسب نمره عالی و تمام وقت درس خواندن موج استرس را در وجود دانش آموز جاری می سازند و همین باعث می‌شود او در امتحانات موفق نشود.

بهتر است والدین با رعایت نکاتی فضا را برای مطالعه دانش آموز فراهم کرده و با او همراهی کنند. بدین ترتیب خانواده‌ها با فراهم آوردن فضای آرام و بدون تنش محیط را برای مطالعه و افزایش تمرکز دانش آموز فراهم کنند.

والدین سعی کنند، در این ایام اختلافات خانوادگی را در سکوت حل و فصل کنند و محیطی پر از آرامش را ایجاد کنند.از طرفی با محدودیت رفت و آمدهای خانوادگی وقت خود و فرزندشان را نگیرند زیرا این امر منجر به پرش ذهنی دانش آموز می شود.ایجاد یک تفریح ساده پس از یک روز درس خواندن در ایجاد آرامش و کاهش استرس فرزند مؤثر است.

همچنین والدین به هنگام درس خواندن و یا موفقیت در یک امتحان با تشویق فرزند او را خوشحال و در عین حال قدرتمند کنند این اقدام سبب می‌شود برای موفقیت در امتحانات تلاش بیشتری انجام دهد و در ایجاد انگیزه در او موثر اسیت.امید است در این ایام والدین با آگاهی و به دور استرس با فرزند خود همراهی و با ایجاد بسترهای لازم در موفقیت فرزند تلاش کنند.

نجمه کریمیان