نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدت‌ها است مردم نام ویروس منحوس کرونا را به دست فراموشی سپرده‌اند، اما چند روزی است خبرهای جدیدی از شیوع گسترده زیر سویه جدید کرونا به گوش می‌رسد. سازمان بهداشت جهانی با اعلام اینکه این زیر سویه از گونه‌های فرعی امیکرون است مطرح کرده که در حال حاضر خطری برای مردم ندارد اما برای جلوگیری از شدت شیوع آن توصیه می شود مردم در مناطق شلوغ و سرپوشیده از ماسک استفاده کنند.تاکنون زیر سویه جدید کرونا به نام JN.1 در ۴۱ کشور شناسایی شده و به نظر می‌آید در حال گسترش است.

پیش از این نیز در تابستان زیرسویه جدید دیگری به نام BA286 شیوع یافت که به دلیل گرمای تابستان آنچنان که انتظار می‌رفت گسترش نیافت، اما اکنون به دلیل آغاز فصل سرما و وجود بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا و سرماخوردگی و …. انتظار می‌رود با ورود این ویروس به کشور شاهد گسترش آن در سطح کشور باشیم.

آنچه که درباره زیر سویه جدید کرونا مطرح است اینکه نسبت به زیر سویه‌های قبلی مقاوم‌تر است و در برابر تمامی واکسن‌های کرونا از خود مقاومت نشان می‌دهد .همین امر سبب نگرانی می‌شود. البته اظهارات کارشناسان درباره زیر سویه جدید کرونا متفاوت است و برخی اذعان دارند علائم شدیدی برای این ویروس پیش بینی نمی‌شود و خطر آن کم است. از سویی با توجه به اینکه استفاده از ماسک به طور کل در بین مردم رنگ باخته و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند، خطر شیوع مجدد این ویروس بیشتر است. زیرا اگر زیر سویه جدید کرونا به کشور وارد شود به دلیل شدت بالای سرایت آن شاهد شیوع گسترش آن خواهیم بود.

حال با وجود گسترش سویه جدید در دنیا، احتمال انتقال آن به کشور دور از انتظار نیست و بعید نیست شاید وارد کشور شده باشد. چرا که هم اکنون شاهد مراجعه بالای مردم به مراکز درمانی هستیم که با علائم شبیه کرونا و آنفولانزا همراه هستند. بدین ترتیب بایستی تدابیر لازم برای مقابله با زیر سویه جدید کرونا اندیشیده شود.

به همین منظور افراد حتی الامکان فاصله اجتماعی را رعایت کرده و در اماکن شلوغ و سرپوشیده از ماسک استفاده کنند. همچنین با توجه به اینکه مدت‌هاست از تزریق دز یادآور واکسن‌های کرونا می‌گذرد افرادی که پرخطر هستند نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند. ناگفته نماند توصیه‌هایی همچون شست و شوی دست‌ها و ماندن در خانه در صورت بروز علائم نیز در مقابله با هر ویروس کرونایی مفید و مؤثر است. فراموش نکنیم روزهای کرونایی امکان دارد دوباره تکرار شود، مهم اینکه بتوانیم با رعایت اصول بهداشتی از شیوع آن جلوگیری کنیم.

نجمه کریمیان