نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز به عنوان روز جهانی منع خشونت علیه زنان نامگذاری شده است.به همین بهانه در این نوشتار به شکل جدیدی از خشونت علیه زنان که در فضای مجازی شکل گرفته است می پردازیم.خشونت علیه زنان پدیده‌ای است که در کشور ما نیز وجود دارد. این خشونت‌ها در گذشته به شکل فیزیکی بوده و حالا شکل آنلاین به خود گرفته است. امروزه فضای مجازی جزء لاینفک زندگی مردم شده و همه را درگیر خود کرده است.

طبق پژوهش‌های صورت گرفته زنان بیش از مردان در فضای مجازی فعالیت دارند و با داشتن صفحات مجازی و انتشار عکس‌ها و فعالیت‌های شخصی و خانوادگی در برابر دیدگان افراد قرار گرفته و بدون آنکه اطلاع داشته باشند خود را در معرض خشونت آنلاین قرار می‌دهند. این فضا علی رغم کارکردهای مفیدی که دارد در مقابل می‌تواند محلی برای اعمال خشونت باشد، به نحوی که در این فضای بی سر و ته با شکل جدیدی از خشونت آنهم بر علیه زنان روبرو هستیم. این خشوت از سوی مردان و در قالب پیام‌های تهدیدگر، ناسزاگویی، خشونت کلامی و الفاظ رکیک، تحقیر، توهین ایجاد می‌شود.

درباره ویژگی‌های این خشونت باید گفت که چندان آشکارا نیست و برخی زنان بدلیل حفظ آبرو و حیثیت آن را پنهان می‌کنند. از این رو بستر مجازی فضای امنی برای ارتکاب خشونت علیه زنان شده و رو به افزایش است.

این خشونت‌ها تاثیرات روانی زیادی بر روحیه زنان دارد و به گونه‌ای عزت نفس آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد. از دیگر پیامدهای این خشونت اضطراب افسردگی، بروز اختلافات خانوادگی و …است.

از طرفی اگر زنان قربانی درصدد شکایت از فرد آزارگر قرار گیرند، مجرم با ترفندهای بسیاری می‌تواند از پیگیری‌های قضایی به دور باشد و همین امر سبب می‌شود پیگیری‌ها درباره این نوع خشونت سرانجامی نداشته باشد.

حال با توجه به اهمیت این مسئله و افزایش بروز آن بایستی مسئولان برای نظارت و پیگیری این نوع خشونت اقدامات اساسی انجام دهند تا همانند خشونت‌های فیزیکی راهی برای اعمال مجازات آزارگران وجود داشته باشد. از این رو باید قوانین سایبری مورد بازبینی قرار گرفته و قوانین مرتبط با این خشونت وضع شود. از طرفی خانواده به عنوان رکن اساسی در تربیت فرزندان باید به گونه‌ای عمل کند تا به فرزندان بیاموزند برای دوست داشتن خود نیازی به تأیید دیگران نیست. از طرفی باید زنان سواد رسانه‌ای خود را افزایش داده تا بتوانند اطلاعات شخصی خود را مخفی کنند.

لازم به ذکر است همواره رهبر انقلاب بر مقوله امنیت زنان تاکید داشته و درباره تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان درخواست داشتند که سرانجام این لایحه در ۲۰ فرودین سال جاری پس از کش و قوس‌های فراوان تصویب شد.امید است در رابطه با این خشونت نیز اقدامات قانونی و قضایی انجام شود.

نجمه کریمیان