نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فرهنگ تحمل و مدارا یکی از مهم‌ترین مهارت‌های فردی و اجتماعی است که وجود آن در جامعه بسیار اهمیت دارد. مدارا واژه‌ای است بی نهایت، که دربرگیرنده مهربانی، صبر، همدلی، سازش و احترام به حقوق دیگران می‌باشد و به طورکل صبر را پرورش می‌دهد. نقش مدارا در زندگی فردی و اجتماعی چنان اهمیت دارد که می‌تواند از بسیاری از ناهنجاری‌ها پیشگیری کند و موجب سلامت روان جامعه شود. یکی از بهترین تاثیرات مدارا به آرامش رسیدن جامعه است که در پیشرفت و اعتلای کشور نقش دارد.

این فرهنگ ناب همواره مورد تاکید خداوند و ائمه اطهار(ع) بوده و در روایات و احادیث دینی آورده شده است. پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با این خصلت نیکو می‌فرمایند: پرودگارم همانگونه که انجام واجبات فرمان داده، به مدارا کردن نیز فرمان داده است.در فرهنگ ایرانی نیز مدارا نهادینه شده و گذشتگان نیز آن را رعایت و به انجام آن تشویق می‌کردند.

به طور کل انسان‌ها دارای عقاید و ابعاد شخصیتی متفاوتی هستند و اگر این فرهنگ وجود نداشته باشد نزاع و درگیری در جامعه پررنگ شده و نشاط از آن برچیده می‌شود. فراگیری این خصلت پسندیده در زندگی فردی و خانوادگی نیز اهمیت دارد و در استحکام بنیان‌های خانواده نقش دارد. اگر اکنون شاهد از هم پاشیدگی خانواده‌ها و طلاق هستیم یکی از دلایل آن نبود فرهنگ مدارا در بین افراد است.

متاسفانه آنچه که در بین خانواده‌ها و جامعه مشاهده می‌شود نپرداختن به چنین فرهنگ مهمی است که در خانواده‌ها، مدارس به آن توجه نشده است. به همین دلیل به افراد آموزش داده نشده افرادی که از نظر فرهنگی اعتقادی، سنت و …متفاوت است بپذیریم. این در حالی است که مدرسه به عنوان مکانی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی ،نقش مهمی در ترویج فرهنگ مدارا داشته و دارد چرا که اگر دانش آموزان یاد بگیرند که چطور با دیگران مدارا کنند در بزرگسالی نیز در فعالیت‌های فردی، اجتماعی و اقتصادی موفق خواهند بود.

بنابراین مدرسه بایستی مهارت‌های اجتماعی چه در کتاب‌ها و چه در برنامه‌های پرورشی را یاد بدهد تا این فرهنگ در جامعه نیز ترویج پیدا کند.

راه‌های دیگری که در ترویج فرهنگ تحمل و مدارا نقش بسزایی دارد رسانه و شبکه‌های مجازی است. تولید سریال و برنامه‌های نمایشی و گفتگو با روانشناسان و سخنرانان مطرح و … یکی از ظرفیت‌های موجود برای اشاعه این فرهنگ است.امید است با ترویج این فرهنگ و احترام به تفاوت های یکدیگر شاهد جامعه ای پر از نشاط و آرامش باشیم.

نجمه کریمیان