نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز در تقویم کشور به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است از این رو در این نوشتار در نظر داریم نگاهی به وضعیت کتاب و کتابخوانی بیندازیم. هر انسانی از زمان کودکی با یار مهربان آشنا می‌شود و کم کم با او انس می‌گیرد. همراهی که روح را آرام می‌کند و علم و دانش می‌آموزد. کتاب این یار مهربان چشم انسان را به سوی حقایق باز می‌کند و سرگذشت گذشتگان و تاریخ را روایت می‌کند. این یار نامهربان نیست و از او می‌توان درس زندگی آموخت. کتاب همیشه و در همه جا همراه انسان است و راه درست را به او نشان می‌دهد. اما در این بین این آدم‌ها هستند که رفیق نیمه راه می‌شوند و با این دوست مهربان نامهربانی می‌کنند.

واقعاً چه اتفاقی افتاده که بسیاری از افراد چه در زمان تحصیل و چه بعد از آن کتاب خوانی را به یکباره کنار می‌گذارند و فقط در قفسه و یا جایی به دور از دید نگه داری می‌کنند. دلایل مختلفی در این رابطه وجود دارد که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان ظهور شبکه های مجازی و جایگزینی موبایل و به جای کتاب دانست. به نحوی که آنچنان وسایل الکترونیک و اینترنتی در زندگی مردم جای گرفته که بخش جدایی ناپذیر زندگی شده‌اند و به همین دلیل تاثیرات تغییر در سبک زندگی بر میزان مطالعه افراد اثر گذاشته است. دلایل دیگری نیز در افت سرانه مطالعه در کشور اثر گذاشته که یکی از این دلایل عدم ترویج فرهنگ مطالعه است. وقتی کودک از همان اوایل کودکی بی توجهی به مطالعه را در رفتار والدین مشاهده می‌کنند، به طور یقین کودک نیز از کتابخوانی فاصله می‌گیرد و یا اینکه به طور جدی به آن نمی‌پردازد.

از طرفی طی سال‌های گذشته به دلیل فشارهای اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی روزمرگی‌ها و گرفتاری‌های معیشتی مردم سبب شده تمام وقت خود را برای گذراندن زندگی صرف کنند و فرصتی برای مطالعه نداشته باشند. البته این مورد درباره کسانی صدق می‌کنند که کتابخوان هستند.

رد پای گرانی کتاب نیز بر بی رغبتی مردم به سمت و سوی کتاب دیده می شود. طی سال‌های اخیر قیمت کاغذ سربه فلک کشیده و افزایش هزینه‌های تمام شده کتاب سبب شده قیمت آن به شکل سرسام آوری افزایش یابد و چندین برابر شود. همین امر سبب شده این کالای فرهنگی از سبد خانوار آب برود. با این حال اگر چه مردم توان خرید کتاب‌های کاغذی را ندارند ولی اقشاری همچون دانشجوها مجبور هستند به سمت کتاب‌های الکترونیکی سوق پیدا کنند.

به هر ترتیب وضعیت مطالعه در کشور رضایت بخش نیست وباید برای رفع این معضل چاره‌ای اندیشید. در این راستا می‌توان با ترویج فرهنگ مطالعه و با استفاده از روش‌های گوناگون میزان مطالعه را افزایش داد. برای رسیدن به این هدف از نقش خانواده ها و فضای آموزشی نباید غافل شد. از طرفی دولت باید هزینه های کتاب را مشمول یارانه کند تا قیمت آن کاهش یابد.

نجمه کریمیان