نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رنگ واژه‌ای است که حس خوشایندی را در درون انسان‌ها بوجود می‌آورد. رنگ‌ها دنیایی خلق می‌کنند که روح بخش است. به همین دلیل تصور دنیایی بدون رنگ امکان پذیر نیست، زیرا دنیا با همین رنگ‌های زیبا و زنده چشم نوازتر شده است. واقعاً انسان با دیدن رنگ‌ها از داشته‌های خویش لذت می‌برد و این رنگ‌ها هستند که به دنیای پیرامون ما معنا می‌بخشند.

نقش و جایگاه رنگ در هر زمینه‌ای از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.حتی در آموزه‌های دینی و روایات اسلامی نیز به نقش رنگ‌ها بر احوالات فرد اشاره شده است. به عنوان نمونه استفاده از رنگ‌های تیره از جمله مشکی نهی شده است.

یکی از فضاهایی که استفاده از رنگ و ترکیب درست آن بسیار مهم و تأثیر گذار است مدارس و یا همان فضاهای آموزشی است. این موضوع امروزه بیش از گذشته مورد توجه مسئولان آموزشی قرار گرفته و همگی بر نقش رنگ در یادگیری دانش آموزان مطلع هستند، اما به دلیل مشکلات و نبود امکانات در برخی از مدارس به خصوص در نقاط ضعیف و دورافتاده این جایگاه مورد غفلت واقع شده و خب طبیعتاً تاثیرات منفی نیز در پی داشته است.

به طور کل هر کدام از رنگ‌ها از منظر روانشناسی کارکردهای متفاوتی دارد و باید به این مورد توجه نمود. به طور مثال رنگ‌های گرم از جمله زرد، قرمز و نارنجی خلاقیت را افزایش می‌دهد و منجر به بروز هیجان و شادی می‌شود.رنگ سبز آرامش بخش است و رنگ‌های روشن موجب تحرک و افزایش فعالیت دانش آموزان می‌شود.

استفاده از رنگ در فضای آموزشی اعم از دیوار، نمای خارجی، نیمکت، دیوارها و فرم لباس در افزایش یادگیری و پویایی دانش آموز مؤثر است و تمرکز و کارکردهای ذهنی او را افزایش می‌دهد.

انتخاب نوع رنگ در مدارس بستگی به مقطع تحصیلی دارد. استفاده از رنگ‌های گرم و زنده در مدارس ابتدایی و رنگ‌های ملایم در مدارس متوسطه توصیه می‌شود. حتی در انتخاب رنگ در فرم مدارس باید به نوع آب و هوا و فرهنگ آن منطقه توجه شود.در پوشش دختران دانش آموز نیز باید انتخاب رنگ بر مبنای اعتقادات مذهبی باشد. معلمان نیز باید در انتخاب رنگ مناسب برای لباس دقت داشته باشند زیرا دانش آموزان به خصوص ابتدایی‌ها از معلم تأثیرپذیری بالایی دارند.

رنگ‌ها در نمای خارجی مدارس باید اشاره به هویت فضای آموزشی داشته باشد و در نمای داخلی و کلاس‌ها نیز انگیزه و تشویق به درس را تقویت کند و بر حسب مقطع تحصیلی باشد. از طرفی به آنها حس خوشایندی ببخشد. ولی اسن موضوع در انتخاب رنگ مناسب در مدارس رعایت نمی شود به طوریکه در اکثر مدارس ابتدایی و در فضای کلاس‌ها از رنگ سفید یا کرم استفاده می‌شود و ذوق و هیجان دانش آموز را کور می‌کند.

زمانی که به درستی از رنگ مناسب در فرم لباس و یا محیط آموزشی استفاده نشود ،منجر به افسردگی، کاهش یادگیری و در نهایت افت تحصیلی می شود.

در پایان بیان این نکته لازم است که به هیچ عنوان نقش رنگ در یادگیری دانش آموزان نباید مورد غفلت واقع شود و بایستی با اختصاص بودجه و تهیه هزینه‌های جاری این فضا را برای دانش آموزان فراهم کرد تا راندمان آموزشی افزایش یابد.

نجمه کریمیان