نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دوران نوجوانی یکی از مراحل مهم و حیاتی در زندگی هر فردی است. در اهمیت نوجوانی همین بس که یکی از سرنوشت سازترین دوران است و اگر به خوبی از آن عبور نکنیم آینده خوشایندی نیز در پیش رو نخواهیم داشت.

در این دوران خبری از آن کودک پر شور نشاط نیست و نوجوان به جای ارتباط با دیگران علاقه مند است در تنهایی و یا با همسالان خود سپری کند. این فصل از زندگی شروع کسب تجربه‌های تازه، بحران هویت، شور و هیجان و…است. از طرفی با تمایل برای مستقل شدن، تحریک پذیری، سردرگمی، پرخاشگری، ناامیدی و ترس همراه است که باید به نحو صحیح کنترل شود. در واقع روایتی که می‌توان از نوجوانی داشت اینکه یکی از سخت‌ترین پیچیده‌ترین و پرچالش ترین دوران است که می‌توان با کمی تأمل و آگاهی به نحو احسن از آن عبور کرد. نوجوان در این دوران اگر از لحاظ عاطفی تأمین نشود به بیراهه کشیده می‌شود.

چالش‌های این دوران اعم از چالش با خانواده، دوستان، بحران هویت، ترس از آینده، استقلال مالی و …است که هر کدام می‌تواند در جایی خود بحران‌های بسیاری را ایجاد کند.

به طور کل در این دوران نوجوان دو راه پیش رو دارد یا با انتخاب صحیح و درست آینده خوبی را برای خود رقم می زند و یا اینکه با یک انتخاب اشتباه آینده را تباه می‌کند به همین دلیل است که نباید به سادگی از این دوران عبور کرد و نسبت به آن بی توجه بود.

اما موضوع مهمی که در رابطه با دوران نوجوانی وجود دارد بحران نوجوانی است که همزمان با بلوغ شروع می‌شود. و با تغییرات جسمی و از همه مهم‌تر روحی همراه است. البته امروزه با وجود شبکه‌های مجازی این بحران تشدید پیدا کرده است. بر این اساس ریشه بسیاری از مشکلات روانی، رفتاری و اجتماعی ریشه در زمان نوجوانی دارد. در این رابطه هر چه خانواده آگاه‌تر باشند بهتر می‌توانند نوجوان را در شکل گیری هویتی درست یاری کنند.

از طرفی باید به نوجوان هویت داد تا بتواند به کشورش هویت بخشد. از این رو والدین بایستی به عنوان یک گوش شنوا با آرامش و به طور صحیح با نوجوان خود ارتباط برقرار کنند.

دوری از عصبانیت و با اشتیاق به سخنان نوجوان گوش دهند تا یک ارتباط دو سویه بین آنها و نوجوان برقرار شود. در واقع آگاهی بخشی و همراهی دو مؤلفه‌ای است که می‌تواند نوجوان را از این دوران سرنوشت ساز به درستی عبور دهد.

فراموش نکنیم احترام به عقاید و تفکرات نوجوان و ارزش قائل شدن او را به والدین نزدیک‌تر خواهد کرد. و پرخاشگری و سرزنش او را دور می‌سازد. اما نکته‌ای که در ارتباط با نوجوان امروزی وجود دارد اینکه از لحاظ هوش، ذکاوت و دانش نسبت به نسل گذشته جلوتر است اما باید هدایت شود که در عمل اینگونه نیست و آنگونه که باید مورد حمایت قرار نگرفته است.

نجمه کریمیان