نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سریال سرزمین مادری پس از ده سال توقیف با پخش ناگهانی از قاب شبکه سوم سیما به روی مخاطبان تلویزیونی گشوده شد. این در حالی است که این سریال پیش از این از پلتفرم شبکه خانگی پخش شده بود. این اثر با نام قبلی سرزمین کهن در سال ۹۲ از شبکه سه سیما پخش می‌شد که بعد از پخش چند قسمت به دلیل اعتراضات قوم بختیاری به یکباره توقیف شد.

در اینکه چرا و به چه دلیل جلوی پخش این سریال گرفته شد اظهار نظرهای مختلفی صورت گرفت و دلیل آن این بود که از برخی از سکانس های سریال به عنوان توهین به قوم بختیاری برداشت شد و همین مسئله باعث شروع سوتفاهمات و زنجیره اعتراضات از سوی مناطق بختیارنشین شد و حجم آن به حدی بود که جلوی پخش آن گرفته شد.

اما حالا پس از بازسازی سریال و رفع سوتفاهمات و گذشت چندین سال این سریال به طور ناگهانی به تلویزیون برگشته و پخش می‌شود.

کمال تبریزی کارگردان این مجموعه که پیش از این سریال‌هایی همچون دوران سرکشی و شهریار را در کارنامه خود داشته این بار نیز با تجربه‌ای قوی‌تر پا به میدان گذاشته و می‌تواند مخاطب را راضی نگه دارد.

سریال سرزمین مادری با وجود قصه‌ای جذاب و در تحولات تاریخ معاصر و خیل کثیری از بازیگران توانمند و نام آشنا در شمار سریال‌هایی همچون در چشم باد قرار دارد که می‌تواند با سیر مخاطبان بیشمار همراه شود. بازیگرانی همچون زنده یاد پرویز پورحسینی و محمود بنفشه خواه، حسین محب اهری که عمرشان به پخش این سریال کفاف نداد.

اما حالا این سؤال مطرح است چرا باید مدت طولانی بگذرد تا در این برهه زمانی پخش این سریال دوباره از سر گرفته شود.

چرا تلویزیون باید طی این سال‌ها از محصولی چنین با کیفیت که کلکسیونی از بازیگران مطرح و کاربلد و همچنین فیلمنامه ای بسیار قوی دارد محروم شود؟

یقیناً بازنده اصلی حواشی ایجاد شده درباره این سریال آنهم در این ده سال صدا و سیما بوده که نتوانسته با یک تصمیم گیری درست و به جا زودتر از این زمان نسبت به رفع توقیف آن اقدام کند سریالی که با بودجه کلان ساخته شده ولی به مدت ده سال از ظرفیت این سریال پرستاره محروم شده است و این فرصت را ار دست داد.

نکته‌ای که وجود دارد اینکه در حال حاضر که تلویزیون در بحرانی‌ترین زمان خود از حیث مخاطب و سریال‌های تکراری و بی کیفیت قرار دارد پخش این سریال می‌تواند روزنه امید و فرصتی برای جذب مخاطب شود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد صدا و سیما متوجه این وضعیت بحرانی شده و ادعای این مطلب را می‌توان در پخش ناگهانی سریال دانست و بدون توجه به حواشی سعی دارد مخاطبان را به سمت خود جلب کند. بر این اساس پیش بینی می‌شود سریال سرزمین مادری توان برگشت مخاطب را خواهد داشت. حال باید منتظر ماند و دید در آینده و بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته این سریال در تحقق این امر موفق می‌شود یا خیر.

نجمه کریمیان