نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه خانواده هایی را در جامعه مشاهده می کنیم که با وجود شرایط نسبتا مناسب دچار ترس از فرزندار شدن هستند و نسبت به فرزندآوری تردید دارند.از این رو با پدیده ای به نام فرزند هراسی مواجه هستیم که در جامعه شیوع پیدا کرده و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد.دلایل مختلفی در ایجاد این پدیده نقش دارند که در اینجا به آن می پردازیم.

تبلیغات نسنجیده در کاهش جمعیت در سی سال گذشته سبب شد ترس از فرزندآوری در باور و اعتقاد مردم تاثیر بگذارد و میل به داشتن فرزند کاهش یابد.البته این دیدگاه تاثیر آنی نداشت و در بستر زمان شکل گرفت به طوریکه اکنون شاهد آثار منفی سیاست های غلط درباره کاهش جمعیت هستیم و منجر به تغییر فرهنگی در این زمینه شد.از طرفی مشکلات اقتصادی و ناتوانی در تامین هزینه های فرزندآوری سبب شده زوجین نسبت به داشتن فرزند ترس داشته باشند و معتقدند با وجود فرزند شرایط اقتصادی زندگی سخت تر می شود.

البته ترس از آینده فرزند نیز در ایجاد این پدیده نقش دارد.علت بعدی در شکل گیری پدیده فرزند هراسی مشکلات خانوادگی و عدم تفاهم بین زوجین است و سبب می شود از داشتن فرزند هراس داشته باشند ،زیرا فکر می کنند زمانی که فرزند داشته باشند او قربانی اختلافات آنها می شود.

اختلالات افسردگی،استرس و …نیز در ایجاد این پدیده نقش دارد و تصور افراد بر این است که برای فرزند اتفاق بدی می افتد و یا اینکه نمی توانند از او نگهداری کنند.

دلایل دیگر از جمله شاغل بودن زنان و ترس از از دست دادن شغل و همچنین نداشتن حامی در نگه داری فرزند و ترس از زایمان نیز در ایجاد فرزند هراسی تاثیر دارد.

البته از تغییر در سبک زندگی خانواده ها نیز نمی توان چشم پوشی کرد که سبب شده افراد به راحت طلبی و عدم مسئولیت پذیری تمایل پیدا کنند.سست شدن اعتقادات معنوی و عدم اتکا به نیروی الهی نیز در ایجاد فرزندهراسی نقش دارد.

با توجه به دلایل گفته شده درباره ترس از فرزند دار شدن باید به دنبال راه حل این بحران در جامعه بود و با ارائه راهکارهای مناسب جلوی پیشرفت این پدیده را گرفت ،تا بیش از این جامعه دچار آسیب های جبران ناپذیر نشود.بدین ترتیب خانواده ها باید با تغییر نگرش های منفی نسبت به بچه دار شدن و همچنین کمک از مشاوران حاذق درصدد حل این مشکل برآیند و از سویی مشکلات خانوادگی و اختلافات زناشویی نیز برطرف شود.

فراگرفتن مهارت های لازم برای تقویت پذیرش مسئولیت فرزند نیز می تواند در حل این پدیده موثر باشد.رسانه ها نیز می توانند با دارا بودن بسترهای لازم در رفع این پدیده نقش بسیاری ایفا کنند و فرهنگ نهادینه شده فرزند کمتر زندگی بهتر را تغییر داده و خانواده ها را به سوی فرزندآوری تشویق کنند.

نجمه کریمیان