نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ماه محرم چند روزی است فضای شهر را تغییر داده و همه جا نام و یاد امام حسین (ع) و سوگواری بر خاندان اهل بیت(ع) برپاست. چه حال و هوایی شهر را فراگرفته گویی همه از غم حادثه عظیم کربلا اشک بارند و جامه سیاه بر تن کرده اند.این حسین (ع)کیست که همه از هر اعتقاد و باوری به سوی او جذب می شوند.آری درست گفته اند حسین(ع) سفینه نجات است.

آنچه که در بین عزاداری ها به چشم میخورد حضور کودکانی است که با سنین کم اما لبریز از عشق امام حسین (ع)همراه با والدین خود در عزاداری ها شرکت می کنند و گاهی از گوشه چشمانشان مرواریدی از سر عشق و محبت به اباعبدالله (ع) سرازیر می شود و صحنه هایی عجیب تامل برانگیز را ترسیم می کند.به واقع کودکی فصل رویش باورها و شخصیت ها است.فصلی که اگر به درستی هدایت شود ، در تارو پود کودک جوانه میزند.از طرفی کودک در این دوران با مشاهده و الگوگیری از رفتار پدر و مادر به هر رفتاری علاقه مند و واکنش نشان می دهد و جزئی از شخصیت او میشود.

یکی از موضوعاتی که در این دوران می توان کودک را به آن علاقه مند کرد و در وجودش نهادینه ساخت ،رشد روحیه معنوی و عشق به امام حسین (ع)و عزاداری ماه محرم است.بدین ترتیب محبت اباعبدالله (ع) از همان دوران کودکی در کودک بوجود می آید و گرایش مذهبی و دینی پیدا می کند. این در حالی است که برخی معتقدند به علت شیطنت های بچه ها نباید آنها در مراسم شرکت کنند و باعث برهم زدن نظم جلسه می شوند که این نگاه کاملا اشتباه است و از نظر دیدگاه دینی نیز نفی می شود.

 برای رسیدن به این مطلوب می توان از راهکارهایی عملی استفاده کرد.به همین منظور با شرکت کودک در مراسم عزاداری و یا شربت دادن در مراسم و یا نمایش،قصه گویی،کمک زدن در زدن پرچم سیاه و …او را علاقه مند به مراسم عزاداری محرم نمود.

از طرفی مباحث عاشورا باید با فهم و درک کودک بیان شود و با زبان کودکانه از مهربانی های امام حسین (ع) و علاقه حضرت زینب (س)و حضرت ابوالفضل(ع) به ایشان با او سخن گفت. از طرفی مسئولان برپایی هیات می توانند حسینه کودک و یا مکانی برای حضور کودکان در مراسم عزاداری اختصاص دهند.همچنین نباید هرگز در این مراسم کودک را تنبیه و دعوا کرد و سعی شود مهربانانه با او رفتار کنید..

نکته ای که درباره ایجاد علاقه کودکان به عزاداری ماه محرم وجود دارد اینکه نباید کودک را خسته کرد زیرا دلزده و دلسرد می شود. بنابراین باید وقت مناسبی را برای آنها قرار داد.

دیدن تعزیه نیز یکی از راه های جذب کودکان به عزاداری محرم است.کودک با مشاهده اتفاقات نمایش داده شده در تعزیه جرقه ای در ذهنش روشن می شود و کنجکاوی اش را بیدار می کند.از این رو در پی دانستن واقعه کربلا برمی آید و از والدین خود پرس و جو می کند.بنابراین شعله های علاقه به دستگاه امام حسین (ع) در او روشن می شود.

با توجه به اینکه دشمن باورهای مذهبی کودکان و نوجوانان را نشانه گرفته، بایستی از این فرصت بی نظیر محرم و با استفاده از روش های درست و منطقی باورهای مذهبی و دینی را در کودک شکل داد و روحیه معنوی را در او تقویت کرد.امید است نسلی حسینی پرورش دهیم.

نجمه کریمیان