نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کودک بلاگری عنوان پدیده ای است که همه ما با آن آشنا هستیم و بسیاری از صفحات مجازی کودکان بلاگر را دنبال می کنیم.این پدیده طی سال های اخیر با رشد همراه بوده و والدین از روی غفلت با ورود کودک خود در دنیای بی انتهای مجازی به نوعی از او سواستفاده کرده و او را قربانی جاه طلبی های خود می کنند.از منظر بسیاری از روانشناسان کودک بلاگری نوعی کودک آزاری است که در فضای مجازی رخ می دهد.

یکی از دلایلی که بسیاری از والدین تن به چنین اقدامی داده و چنین ظلمی در حق کودک خود انجام می دهند این است که این شغل یکی از پردرآمدترین شغل ها در اینستاگرام است و از طریق آن کسب درآمد کرده و جیب خود را پر می کنند.اما نمی دانند به چه قیمتی آنهم با آسیب بر روح و روان کودک خود این درآمدهای نجومی را بدست می آورند.بنابراین نتیجه می گیریم کودکان معصوم به عنوان یک ابزار برای کسب درآمد والدین خود هستند آنهم با ظاهری شیک و جذاب.

بطور یقین کودک بلاگرها کودکان کار فضای مجازی هستند و با کودکان کار که در کوچه و خیابان مشاهده می کنیم تفاوتی ندارند و فقط ظاهرا متفاوت هستند.در حالی که هر دو کودک از دنیای کودکانه خود دور شده و او را خیلی زود وارد فضای دیده شدن قرار می دهند.حال این سوال مطرح است چه بر سر احساسات و عواطف پدر و مادرهای امروزی آمده که حاضر هستند حقوق فرزند خود را نادیده بگیرند و فقط در پی کسب درآمد باشند.

واقعا فضای مجازی در بسیاری از موارد چنان بی رحم عمل می کند و در وجود والدین نیز تاثیر می گذارد.بنابراین والدین بایستی بدانند این اقدام ناشایست چه آسیب های جبران ناپذیری بر روح و روان کودک می گذارند.چنانچه این زخم برای همیشه در روان کودک باقی می ماند.از این‌رو استفاده ابزاری از کودک در شخصیت او اثر گذاشته و مسیر رشد او را نیز مختل می کند.

از طرفی کودک دچار افسردگی و اضطراب می شود و حتی می تواند منجر به بلوغ زودرس شود.تشویق به مصرف گرایی و ظاهر بینی و دوری از مسیر معنویت و ..تاثیراتی است که در آینده در شخصیت کودک شکل می گیرد.

نکته مهمی که درباره این پدیده مخرب وجود دارد اینکه در کشور ما برخلاف کشورهای دیگر قوانینی برای حضور کودک در فضای مجازی وجود ندارد این در حالی است که در برخی کشورها قوانین سختی در خصوص حضور کودکان در فضای مجازی به عنوان بلاگر وجود دارد به همیت علت اگر چنین قانونی در کشور وجود داشت شاهد رشد قارچ گونه این پدیده در فضای مجازی نبودیم.

متاسفانه مسئولان این پدیده را جدی نگرفته و به سادگی از آن عبور می کنند و غافل از اینکه در آسیب های جبران ناپذیر این پدیده خود را سال های آینده نشان خواهد داد.

بنابراین لازم است با تدوین قوانین بازدارنده و آگاهی والدین از این اقدام آسیب زننده جلوی رشد کودک بلاگری گرفته شود.

والدین نیز بدانند بچه ها اسباب بازی آنها نیستند و به صرف پدر و مادر بودن حق ندارند از کودک خود سواستفاده کنند، زیرا این عمل گریبانگیر آینده کودک خواهد شد.

نجمه کریمیان