نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، صنعت گردشگری سلامت صنعتی نوپا است که با ارز آوری چشمگیر می تواند تاثیر بسزایی در درآمدهای ارزی کشور داشته باشد.ایران به دلیل داشتن مراکز درمانی پیشرفته و همچنین پزشکان و جراحان حاذق مقصد بسیاری از توریسم های درمانی است.اما در این بین به دلیل بی مهری و عدم توجه به این صنعت آنگونه باید نتوانسته ایم از این صنعت حمایت کنیم.به طوریکه با یک برنامه ریزی و انسجام، فضا برای اشتغال و رونق این صنعت فراهم می شد.آنچه که واضح است مسئولان تمایلی برای رونق بخشی و درآمدزایی کشور از این طریق ندارند و آن را جدی نگرفته اند.بر این اساس حتی سامانه ای برای ثبت بیماران وجود ندارد تا آماری از تعداد گردشگران سلامت وجود داشته باشد. البته  صنعت گردشگری سلامت در ایام کرونا دچار رکود شد و بازدهی آن به شدت کاهش یافت.

از طرفی به دلیل عدم حمایت و ساماندهی میدان برای دلالان و سودجویان فراهم گشته و کارو کاسبی شان حسابی سکه است.دلالان در این حوزه در نبود نظارت و رسیدگی به این حوزه جولان می دهند و با جذب گردشگر سلامت به طرق مختلف این صنعت را در دست گرفته اند.یقینا می توان گفت علت اصلی عدم رشد این صنعت در کشور را وجود دلالان دانست. دلالان در بسیاری از نقاط کشور از جمله مشهد که پایتخت گردشگری سلامت هستند وجود دارند و در ازای خدمات هزینه های گزاف را به جیب می زنند.جالب اینکه این قشر خدمات درمانی ضعیف تر را به بیماران ارائه می دهند.همین امر سبب شده گردشگری سلامت در ایران به گران و بی کیفیت بودن تبدیل شود.

نکته دیگر اینکه متولی اصلی این صنعت مشخص نیست تا سازوکارهای جذب گردشگر سلامت مشخص شود.همین موضوع باعث شده بازارهای هدف را از دست بدهیم و کشورهای همسایه از جمله ترکیه مقصد گردشگران سلامت باشد.

به هر حال با شرایط حاکم بر این صنعت زنگ خطر آن به صدا درآمده است و متاسفانه در آینده ای نه چندان دور با افت ۷۰ درصدی در این صنعت مواجه خواهیم بود.از این رو باید چاره ای اندیشیده شود و فضا برای استفاده هر چه بیشتر از این صنعت فراهم گردد.گرچه نمی توان کاملا دست دلالان را از این صنعت و هر حوزه دیگر قطع نمود.

نجمه کریمیان