نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، همزمان با رشد تکنولوژی پدیده قاچاق فیلم شکل گرفت و با ورود شبکه های مجازی بیش از گذشته رونق گرفت. طی روزهای اخیر نسخه قاچاق فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم در فضای مجازی منتشر شد این فیلم آخرین ساخته هومن سیدی است که قرار بود عید فطر بر روی پرده سینما اکران شود.

این فیلم سینمایی در جشنواره های سینمایی درخشید و امید بود با اکران در گیشه مخاطبان بسیاری را روانه سینماها کند اما متاسفانه با انتشار نسخه قاچاق این فیلم سینمایی امید ها برای فروش به یکباره خاموش شد.پیش از این فیلم سینمایی برادران لیلا در فضای مجازی منتشر شده بود البته درباره این اقدام به نظر می رسد پای عوامل فیلم در میان باشد چرا که به دلیل فضا و محتوای حاکم بر فیلم و عدم اجازه اکران در گیشه دست اندرکاران این فیلم ترجیح دادند، نسخه مجازی آن را منتشر کنند.

اما درباره نسخه قاچاق فیلم جهانی سوم مسئله فرق میکند.حضور محسن تنابنده در این فیلم می توانست مخاطبان بسیاری را راهی سینماها کند اما با این اتفاق تلخ ورق برگشت .البته باید دید در اکران عید فطر آیا استقبالی از این فیلم صورت می پذیرد یا خیر؟بهر حال آنچه که اهمیت دارد ترویج پدیده شوم قاچاق در سینمای کشور است که باید از آن هراس داشت.

دلیل آن این است که اگر این اتفاق ناگوار رواج پیدا کند صنعت بیمار سینما که اوضاع خوشایندی ندارد دیگر نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.از طرفی این مسئله از نظر اخلاقی نیز صحیح نیست و باید جلوی آن گرفته شود.به طور کل این پدیده می تواند ضربه سنگینی بر پیکر سینما وارد کند و شکستی از پیش تعیین شده برای گیشه رقم بزند.

از سوی دیگر با رواج این پدیده سازندگان فیلم های سینمایی دیگر انگیزه برای ورود به این حرفه ندارند چرا که یک شبه جبران تمام هزینه های متحمل شده در ساخت فیلم را از دست می دهند.بدین ترتیب میزان مخاطبان سینما نیز افت کرده و سینماداران نیز متضرر می شوند.همه این عوامل همانند یک زنجیر به هم مرتبط هستند و بر احوال گیشه اثر می گذارند.

ناگفته نماند یکی از مسئولان سینمایی می گوید برای امنیت بیشتر فیلم ها بایستی از کد امنیتی استفاده کرد اما به دلیل هزینه های بالای آن تهیه کنندگان تمایلی به انجام این کار ندارند.

با این حال لازم و ضروری است مسئولان قضایی و انتظامی به طور جدی برای حل این مسئله و بازدارندگی آن چاره اندیشی کرده و با عوامل آن برخورد کنند البته باید کسانی که در قاچاق فیلم دخیل هستند معرفی شوند.

نجمه کریمیان