نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر ساله شبکه های سیما همزمان با آغاز سال نو با پخش سریال های تلویزیونی فضای نوروزی  را به خانه های بینندگان می آورند.اما امسال برخلاف سال های گذشته فقط شبکه یک و سه سیما به ساخت و پخش سریال جدید نوروزی پرداختند که نام این سریال ها نون خ ۴ و آتش و باد است.اینکه چرا همزمان با ایام نوروز و آغاز ماه مبارک رمضان از شبکه های دیگر سیما سریالی پخش نمی شود جای سوال دارد یا بودجه کافی به این منظور تخصیص داده نشده و یا اینکه کم کاری مدیران این شبکه را به دنبال دارد.

آنچه که اهمیت دارد این است که جعبه جادویی نتوانسته از این فرصت طلایی برای جذب مخاطبان خود استفاده کند. حال در این مطلب می خواهیم نگاهی به سریال «نون خ ۴ »که بدون رقیب و تنها سریال طنز تلویزیون است بپردازیم.«نون خ ۴ »عنوان سریالی است که در سال های قبل سه فصل دیگر از این سریال را مشاهده کردیم.این سریال یکه و تنها و بدون رقیب در ایام نوروز از شبکه یک شیما پخش شد و پخش آن ادامه دارد و طبق نظرسنجی ها مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است و یکی از دلایل آن بدون رقیب بودن این سریال است.

کارگردان کاربلد و با تجربه ای به نام سعید آقاخانی توانسته با به تصویر کشیدن یکی از اقوام ایرانی به نام کردها به زبان طنز موضوعات رایج در زندگی و جامعه را به تصویر بکشاند و انصافا توانسته از عهده کار به خوبی برآمده است.سعید آقاخانی پس از سال ها تجربه در سریال سازی تلویزیون در نقش نورالدین خانزاده به عنوان شخصیت اصلی توانسته خوب بازی کند و بین مخاطبان به محبوبیت برسد.

به طور کل اگر ساخت سریالی ادامه دار شود و به فصل های بعدی کشیده شود ضعف در ساختار و محتوای آن به خوبی دیده می شود چنانچه در سریال پایتخت و دیگر سریال ها این مسئله به خوبی نمایان شد ولی در سریال نون خ ۴ طبق قسمت های پخش شده این مسئله کمتر دیده می شود و شاید بتوان گفت نسبت به فصل های گذشته قوی تر ظاهر شده و یک پختگی و انسجام بیشتری بین عوامل و موضوع قصه و بازیگران دیده می شود.

از طرفی فیلم نامه ،بازی بازیگران،انتقال پیام های سریال،نمایش زندگی اقوام ایرانی برگ برنده این سریال به شمار می آید.همچنین نمایش زندگی جمعی،فضای های محلی،لباس های سنتی و استفاده از لهجه و گویش کردی از عوامل موفقیت این سریال محسوب می شود.البته بازیگران محلی این سریال نیز توانسته اند موفق ظاهر شوند و در کنار بازیگران مطرح نقش های باور پذیری را از خود نشان دهند که می توان به کارکتر سلمان اشاره کرد که با بازی کاظم نوربخش دیده شد.

با این حال نباید از ضعف های این سریال چشم پوشی کرد. یکی از این ضعف ها این است که شوخی های بازیگران در این سریال که دیگر جذابیت چندانی برای مخاطب ندارد و می توان گفت کلیشه ای شده است.همچنین اضافه شدن بازیگران جدید آنطور که باید و شاید نتوانسته فضای سریال را تغییر بدهد .

با توجه به نکات گفته شده دست اندرکاران این سریال بایستی به این مسئله توجه کنند که اگر بخواهند این سریال ادامه پیدا کند باید داستانی قوی و پرکشش را خلق کنند نه اینکه با افزودن چند بازیگر جدید بخواهند سریال جذاب شود. بنابراین کارگردان این سریال باید مراقب باشد در دام کلیشه نیفتد و گرنه به سرنوشت دیگر سریال های ادامه دار تلویزیون دچار خواهد شد.

نجمه کریمیان