نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر ساله نیمه اسفندماه با روز درختکاری معنا می گیرد.ایرانیان در این روز با کاشت نهال بار دیگر علاقه خود را به درخت و درختکاری نشان داده و به طبیعت روحی تازه می بخشند.درختان نعمتی از سوی پروردگار هستند که با وجود آنها نبض زندگی طبیعت می زند و تصویر زمین چشم نواز می شود.تصور کنیم این جهان از هر گونه درخت و پوشش گیاهی خالی بود آن وقت تنها به برزخی تشبیه می شد که ماندن در آن همچون شکنجه ای مداوم بود.اما خداوند متعال با آفریدن طبیعت و درختان نعمت های فراوانی را به انسان ها ارزانی داشته است.در آموزه های دینی نیز به فواید درختکاری تاکید شده است و آن را عمل صالح و مستحب الهی می دانند. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:خداوند درخت را برای انسان آفرید،از این رو او باید درخت را بکارد،آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.

کاشت درختان تاثیرات بسیاری را به همراه دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.درختان نقش عمده ای در تولید اکسیژن هوا دارند و بسیاری از آلاینده های هوایی را کاهش می دهد.کاهش آلودگی هوا،جذب گرد و خاک و مواد شیمیای،تعدیل آب و هوا از فواید دیگر وجود درختان است.

همچنین درختان در کاهش خطر سیل کمک کرده و فرسایش خاک را کاهش می دهد و از طرفی منجر به زیبایی،شادابی و سرزندگی طبیعت می شوند.

میوه برخی از درختان مورد استفاده انسان ها قرار می گیرد و از چوب آن در مصارف صنعتی و صنایع چوب و …استفاده می شود و در تامین نیازهای اساسی انسان ها نقش دارد.

مصارف درمانی،داروسازی و عطر سازی نیز از طریق درختان ایجاد می شود.

بنابراین بدون وجود درختان زمین جای زندگی کردن نبود.طی سال های اخیر همزمان با روند خشکسالی و بحران، آب حال و روز درختان چندان تعریفی ندارد.شاید بسیاری از ما در فصول بهار و تابستان، زمانی که از کوچه و خیابان عبور می کنیم درختان خشکیده و بی رنگ و حال را مشاهده می کنیم.تصاویری که دل هر انسان طبیعت دوستی را به درد می آورد. اما برای این مسئله چه چاره ای می توان اندیشید.به نظر می آید با صرفه جویی در مصرف آب و روش های نوین آبیاری و توسعه منابع آبی می توان تا حدودی بحران کم آبی را کاهش داد.

البته قطع درختان با نیت سودجویی قاچاقچیان چوب و ساخت ویلا و …نمی توان نادیده گرفت،این امر ظلم بزرگی به طبیعت و انسان ها است. از این رو مسئولان باید نظارت بیشتری نسبت به این تخلفات داشته باشند.

با توجه به اهمیت موضوع درختکاری فرهنگ درختکاری و حفاظت از آن باید ترویج داده شود و باید جای جای کشور پر از درختان شود چرا که در سلامت محیط زیست و مردم موثر است و منجر به افزایش نشاط و شادابی جامعه خواهد شد.بنابراین والدین و معلمان از سنین پایین این فرهنگ را به کودکان آموزش دهند.امید است حال درختان این سرزمین خوب باشد و شاهد از بین رفتن هیچ درختی نباشیم.

نجمه کریمیان