نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، قصه واژه ای آشنا است که در گذشته از جایگاه ویژه ای در بین خانواده ها برخوردار بود و قدمتی دیرینه دارد.شاید هنوز هم صدای قصه گویی والدین و پدربزرگ و مادربزرگ برای بعضی از ما یادآور دوران خوش کودکی است که دور از هرگونه تشویش و دغدغه پای قصه گویی بزرگترها می نشستیم و از شنیدن آن لذت می بردیم.اما امروزه به دلیل مشغله ها و فشارهای متعددی که به والدین وارد می شود زمان اندکی را صرف قصه گویی برای کودکان قرار می دهند.

البته برخی از والدین هرگز این کار را برای کودک خود انجام نمی دهند و با اسباب بازی های گوناگون کودک را سرگرم کرده و از عهده این کار شانه خالی می کنند. به طور کلی می توان گفت هنر قصه گویی دیگر در خانواده ها جایگاهی ندارند. این در حالی است که والدین اطلاع ندارند با این اقدام از چه کارکردهای مفیدی کودک خود را محروم می کنند، که اگر آگاهی داشتند شاید این امر را جدی می گرفتند،بنابراین والدین بایستی هنر قصه گویی برای کودک را یاد بگیرند و اجرا کنند.

قصه گویی به قدری اهمیت دارد که برخی روانشناسان برای درمان مشکلات روحی کودک از جمله اضطراب،افسردگی،پرخاشگری،کابوس های شبانه و …استفاده می کنند.از سوی دیگر قصه گویی تاثیرات مهمی را به همراه دارد که در اینجا به آن می پردازیم.

یکی از تاثیرات مثبت قصه گویی برای کودکان،تقویت مهارت شنیداری کودک است.البته این تاثیر بیشتر در کودکان سنین پایین موثر است چرا که کودکان ۱۰ تا ۱۲ سال بیشتر به حرف زدن تمایل دارند تا شنیدن.

از طرفی قصه گویی مهارت کلامی کودک را نیز تقویت می کند.شنیدن واژه ها و کلمات جدید سبب می شود دایره واژگان کودک گسترده شده و از زبان فارسی بیشتر شناخت پیدا کند.

تاثیرات دیگر قصه گویی شامل انتقال آداب و رسوم و سنن ایرانی است. بدین ترتیب کودک با فرهنگ های دیگر آشنا می شود.نکته بعدی درباره اهمیت قصه گویی این است که مهارت های زندگی را می توان به کودک آموخت.همچنین پرورش صفات اخلاقی نیز از طریق قصه گویی به کودک منتقل داده می شود.چرا که کودک از شخصیت های داستانی الگوگیری می کند.

پرورش خلاقیت و قدرت تفکر کودک و همچنین تقویت حس کنجکاوی از دیگر کارکردهای مفید قصه گویی برای کودکان می باشد.با توجه به نکات مطرح شده و اینکه مغز کودک تشنه اطلاعات است، باید والدین این هنر را یاد بگیرند و با شوق برای کودک قصه و داستان بخوانند.والدین به خاطر داشته باشد قصه گویی در رشد شخصیت کودک بسیار موثر است ،بنابراین اگر خواهان کودکی باهوش و توانمند هستید برای او قصه بگویید.

نجمه کریمیان