نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز مصادف است با سالروز درگذشت عالم وارسته آیت الله سید علی قاضی طباطبایی.او گوهری از دریای انسانیت و عرفان بود و در عالم سیر و سلوک از بند این دنیای فانی آزاد و رها گشته بود.در طول تاریخ بشریت انسان های زاهد و عالم در گذر این دنیای پر زرق و برق  وجود داشتند تا به انسانیت و بندگی معنای دیگری ببخشند. از جمله این انسان ها آیت الله سید علی قاضی بود که در دوران زندگی خویش با رفتار و کردار به معرفی راه حق و انسانیت می پرداخت و رسالتش در این دنیا دوری از هوای نفس و تعلقات دنیوی بود به طوریکه در ساده زیستی همتا نداشت و در هر حال متوجه ذات اقدس الهی بود.عالم کم نظیر و برجسته شیعه و اسلام با تلاش در راه کسب علم ودانش و در عنفوان جوانی به مقام اجتهاد رسید و از هرکوششی فروگذار نکرد.

آنچه که او را از هر جهتی متمایز ساخت ویژگی های شخصیتی او بود.یکی از این ویژگی ها تواضع و فروتنی او بود که ذره ای از اسم و رسم این دنیا در شخصیتش اثر نکرد و او را مغرور نساخت.چنانچه با دیگران با احترام و از روی ادب برخورد میکرد و در احترام گذاشتن برای بزرگ و کوچک فرقی قائل نمی شد.

عدالت و انصاف در وجودش مثال زدنی بود همواره در رعایت آن تلاش می کرد ،صفتی که بسیاری از افراد از رعایت آن ناتوان هستند.

ویژگی شخصیتی دیگر وی دائم السکوت بودن وی بود و به خوبی می دانست در این دنیا اگر بخواهی لباس زاهدی و سالکی را بر تن کنی باید از مسیر سکوت عبور کنی زیرا زبان آفت پیمودن راه الهی است.

وی همواره به پرهیز از هتک حرمت، ریختن آبرو و شکستن دل دیگران توصیه کرده و می گفت نباید دست و زبان خود را آزاد بگذاریم که هرچه می خواهند بگویند و انجام دهند.

اما آنچه که از این عالم وارسته در ذهن ها باقی است سیر الی الله او است که به مقام عرفانی رسید.شاید برای همه ما سیر و سلوک سخت و ناشدنی باشد ولی با تامل در توصیه های سلوکی آیت الله قاضی درمیابیم رمز سیر و سلوک تنها ترک گناه و انجام واجبات است‌.

اگر در این مسیر قدم برداریم گام اول دشوار ولی در انتها آسان می گذرد.بدین منظور وی به خواندن نماز اول وقت و خواندن قرآن سفارش می فرمود و توسل به حضرت اباعبدالله را رمز رسیدن به مقام توحید می دانست و همواره به شاگردانش می گفت اگر من به جایی رسیده ام از قرآن کریم و زیارت امام حسین (ع) است.

از دیگر توصیه های آیت الله قاضی ادای حق الناس بود و در این باره می فرمود هر حقی که به گردنت است را تا ادا نکنی باب معرفت باز نمی شود.

اگر بتوانیم هوای نفس را از پرواز نگه داریم و مطیع خویش گردانیم رسیدن به پرودگار آسان می شود و چه خوش مسیری است مسیر الی الله.

نجمه کریمیان