نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شبکه های مجازی نقش پر رنگی در دنیای امروز دارند و دیگر جز ضروریات زندگی افراد به حساب می آیند.روند رو به رشد این شبکه ها سبب شده تا بسیاری از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار داده و بدون آن زندگی مختل می شود.

به طور یقین در آینده ای نه چندان دور گسترش این شبکه ها بیش از گذشته خواهد بود و قطعا نقش بیشتر و مهم تری در زندگی افراد خواهد داشت.متاسفانه همزمان با ورود اینترنت و شبکه های مجازی به کشور نظارت چندانی بر این فضا صورت نگرفت و از همان ابتدای امر اراده قوی در جهت نظارت جدی بر این فضا وجود نداشت.

این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا این فضا با یک نظارت از طرف دولت ها همراه است و در یک چهارچوب و قاعده خاص اجرا می شود.

طی سال های اخیر استفاده از فضای مجازی و شبکه های مجازی از جمله اینستاگرام شدت گرفت ،

اما از سوی دولتمردان و نهادهای مربوطه نظارت جدی بر این فضا صورت نگرفت.

به طور کل فضای مجازی دو رو دارد یکی زیبا و دیگری هولناک.بسیاری از مباحث مطرح شده در فضای مجازی با فرهنگ دینی،ایرانی ما مطابقت ندارد و از طرفی ارزش های اخلاقی و اجتماعی نادیده گرفته می شود.

نتایج تاثیرات منفی این فضا در زندگی شخصی و اجتماعی افراد به اثبات رسیده طبق یک مطالعه تجربی استفاده جوانان از فضای مجازی به کاهش ارزش های خانواده منجر شده است

همچنین در این فضا و شبکه ها از فروش مواد مخدر ،شایعه پراکنی،محتوای جنسی،شایعه پراکنی،تفرقه افکنی و … وجود دارد.

البته کارکردهای مثبت فضای مجازی در تمام عرصه ها بر هیچ کسی پوشیده نیست و نمی توان آن را نادیده گرفت اما آنچه که اهمیت دارد بعد منفی این فضا و شبکه ها است که آثار مخرب آن را در حوادث اخیر کشور به طور واضح مشاهده کردیم و کاملا قصور و کم کاری مسئولان در این حوزه مشخص شد.

در نتیجه اگر از همان ابتدا که این شبکه ها در کشور فعال شد با یک فیلتر و نظارت جدی همراه بود شاهد تاخت و تاز دشمن و سواستفاده از این فضا نبودیم.

مسئله بعدی که حائز اهمیت است فعالیت بدون حساب و کتاب کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است که به دلیل کمبود نظارت در دام این فضا اسیر می شود و به روح و روانشان چنگ می زند .از این رو کمبود نظارت بر فضای مجازی به نفع هیچ کس نیست به خصوص نوجوان امروز که آینده ساز کشور است.

مفهوم نظارت بر فضای مجازی به معنی محدود کردن آزادی نیست و نخواهد بود بلکه منظور از نظارت حفظ حریم و مرزهای آزادی است و سلامت روانی جامعه را تضمین می کند. بنابراین اعمال محدودیت بر شبکه های مجازی مفید است .

رهبر انقلاب بارها از ناامن بودن این فضا توسط دشمنان سخن گفته اند و از آن به میدان قتل عام جوانان نام برده اند.همین مسئله اهمیت نظارت بر این فضا را تایید می کند.

حال این سوال مطرح است مسئولیت نظارت بر فضای مجازی بر عهده چه کسانی است؟ چرا باید شاهد قصور و کم کاری درباره نظارت بر فضای مجازی باشیم؟از اینکه مسئولان از انجام وظیفه خود کوتاهی کنند هر روز تاثیرات منفی در جامعه بیشتر نمایان می شود.

بنابراین دولتمردان بایستی اکنون با وجود فیلترینگ شبکه های پیام رسان خارجی از جمله اینستاگرام و واتساپ عزم خود را جزم کرده و با ارتقاء شبکه های داخلی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نظارت بر این فضا را فراهم کنند.

نجمه کریمیان