نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها ویروس آنفلولانزا جای کرونا را گرفته و زودتر از موعد از راه رسیده است.

در چند ماه گذشته که ویروس کرونا به خواب رفته بود دلخوش بودیم که لااقل با فرارسیدن پاییز خبری از شیوع دوباره آن نیست ولی فکر نمی‌کردیم که این بار آنفلولانزا ما را غافلگیر کند و مانند یک طوفان سلامتی مردم را نشانه بگیرد و دوباره روزهای اول کرونا تکرار شود.

عوامل متعددی در شیوع این ویروس دخیل هستند که یکی از این عوامل رها شدن پروتکل‌های بهداشتی است و اینکه کسی دیگر ماسک نمی‌زند.

یک عامل مهم دیگر بازگشایی مدارس است. بر این اساس دانش آموزان در رده اول مبتلایان به این ویروس قرار دارند به طوریکه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مملو از دانش آموزانی است که به این ویروس مبتلا شدند.

همچنین در یک کلاس ۳۰ نفره با توجه به سردی هوا پنجره‌ها بسته است و اگر یک نفر مبتلا باشد بقیه را هم درگیر می‌کند.

از طرفی مسئولان مدرسه در دوسال قبل توجه بیشتری به سلامتی دانش آموزان داشتند ولی امسال همه پروتکل‌ها را فراموش کرده‌اند.

برخی از خانواده‌ها نیز با وجود علائم در فرزند خود آن را راهی مدرسه می‌کنند. و همین امر باعث می‌شود هر روز بر تعداد دانش آموزان مبتلا افزوده می‌شود.

نکته دیگر این است که خیلی از والدین می گویند با وجود اینکه چند بار فرزند خود را به دکتر برده‌اند اما باز بهبودی حاصل نشده است. انگار این آنفولانزا با آنفولانزای سال‌های قبل فرق می‌کند.

گلایه دیگر والدین این است که هر زمانی فرزندشان بهبود می‌یابد باز بعد از رفتن دوباره به مدرسه با علائم دیگری مبتلا می‌شود به طوریکه تا کنون ۴ الی ۵ بار مبتلا شده است.

موضوع مهمی که در حال حاضر اهمیت دارد این است که چرا مسئولان با وجود سیر صعودی ابتلای دانش آموزان به این ویروس چاره‌ای نمی‌اندیشند و در برابر تعطیلی مدارس مقاومت می‌کنند؟

طبق گفته‌های معاون وزیر بهداشت هیچ جای دنیا برای آنفولانزا مدارس را تعطیل نمی‌کنند و ماهم برنامه‌ای نداریم.

با این حال روز یکشنبه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد به دلیل آنفولانزا ممکن است به صورت محدود تعطیلی‌هایی داشته باشیم.

با توجه به این اظهار نظر آقای وزیر گویی ایشان اعتقاد چندانی به تعطیلی مدارس و آموزش غیر حضوری ندارند.

ایشان مستحضر هستند هزینه‌های هر بار درمان آنفولانزا برای خانواده‌ها سرسام آور است و نبود برخی داروها از قبیل آنتی بیوتیک آن‌ها را کلافه می‌کند و فشار روحی بر والدین و فرزندان می‌گذارد.

همچنین نباید از عواقب استفاده مداوم دارو در بین بچه‌ها غافل شد.

قرار بر این نیست که باز شاهد آموزش غیر حضوری باشیم سخن این است که با توجه به اوضاع آشفته آنفولانزا در بین دانش آموزان فعلاً مدارس تعطیل شود یا اینکه لااقل برای آن دسته از دانش آموزانی که مکرراً با هر بار ابتلا به این ویروس از درس و مدرسه عقب می‌مانند چاره‌ای اندیشیده شود. چرا که عقب ماندگی در درس در کیفیت نمرات و حتی روحیه بچه‌ها تأثیر گذار است.

بهتر است تا فاجعه‌ای رخ نداده تصمیم واحد و درستی درباره این موضوع گرفته شود زیرا سلامتی دانش آموزان در گرو این تصمیمات است.

مسئولان مدرسه نیز از ورود دانش آموزان مشکوک به علائم این بیماری جلوگیری کنند و استفاده از ماسک اجباری شود.

نجمه کریمیان