نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بازار پوشاک همانند بازارهای دیگر اوضاع و احوال خوشی ندارد و با گرانی و کسادی دست و پنجه نرم می کند و ویترین مغازه ها و فروشگاه های لباس چشم انتظار مشتریان هستند .کاهش قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا رفتن تورم سبب شده بازار پوشاک برخلاف گذشته از رونق بیفتد و به اوضاع سابق برنگردد. زمستان امسال نیز رد پای کسادی و بی رونقی در بازار کاملا مشهود بود و گرانی اجناس باعث شد بازار پوشاک گرم نشود.از سویی افزایش دستمزدها در ابتدای سال ، بروز ناآرامی ها ،قطعی گاز،تشدید آلودگی دست به دست هم داد تا بازار پوشاک بیمار شود البته ناگفته نماند کاهش و توقف فروش آنلاینی فروشندگان مجازی به دلیل فیلترینگ پیام رسان اینستاگرام نیز شدت این بیماری را تشدید کرد.

از طرفی با شرایط پیش آمده در اقتصاد خانواده ها و افزایش روز افزون قیمت ها خرید پوشاک دیگر اولویت مردم نیست و جای خود را به دیگر کالاهای ضروری از جمله خوراک داده است.

این اولین باری نیست که بازار پوشاک رنگ کسادی به خود می گیرد در دوران کرونا نیز این شرایط بر بازار حکم فرما بود اما امسال برخلاف گذشته گرانی پوشاک و کاهش خریداران لباس نفس این بازار را گرفته است.فروشندگان هم با اینکه از این شرایط ناراضی هستند ناچارا با حداقل سود مجبور به فعالیت در شغل خود هستند.

دلایل مختلفی در این بی رونقی و گرانی موثر است که یکی از این دلایل این است که بیشتر پارچه های استفاده شده در تهیه لباس وارداتی است و با قیمت دلار گره خورده است جالب اینکه در حال حاضر پوشاک هایی که در بازار وجود دارد که با ارزی پایین تر از قیمت ارز فعلی بازار تهیه شده که اگر با نرخی که هم اکنون در بازار وجود دارد تهیه شود قیمت آن سرسام آور خواهد شد و یقینا در بازار شب عید از این قیمت ها رخ نمایی خواهد شد و وضعیت بازار پوشاک بغرنج تر می شود. در نتیجه سونامی تعطیلی عجیب و غریب هم در حوزه تولید پوشاک و هم توزیع آن راه خواهد افتاد.

در این میان نه تنها خریداران بلکه فروشندگان نیز از این وضعیت بیشتر از قبل متضرر خواهند شد.

با توجه به شرایط پیش آمده برای بازار پوشاک و پیش بینی ها از روند کسادی بازار بایستی در جهت حمایت از تولید کنندگان و توزیع کنندگان پوشاک اقدامات اساسی صورت بگیرد و دولت با پرداخت تسهیلات ویژه تولید کنندگان را حمایت کند.

نجمه کریمیان