نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، همگی خبر اینترنت ۳۰ درصد گران شد، را روز جمعه از کانال‌های خبری گرفته تا صدا و سیما شنیده‌ایم. مدت‌هاست گوشمان دیگر به این گرانی‌ها عادت کرده و نه تنها بی تفاوت شده‌ایم بلکه اگر گران نشوند جای تعجب دارد. همین چند وقت پیش بود که چشممان به جمال گرانی‌های اقلام شب یلدا روشن شده بود و کام یلدایی‌مان را تلخ کرد، حالا باید تن به گرانی اینترنت بی کیفیت دهیم و مجبور شویم بسته‌های خسته کننده اینترنتی را بخریم. چرا که اینترنت جز جدایی ناپذیر زندگی همه ما شده است و یک روز بدون آن روزمان شب نمی‌شود.

 اینترنت نه فقط برای چرخیدن در فضای بی در و پیکر مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه بسیاری از مردم از این طریق امرار معاش می‌کنند و یا اینکه به صورت مجازی آموزش می‌بینند. از طرفی از سال ۹۶ تا به الان تعرفه اینترنت تغییر نکرده و همین امر سبب شده اپراتورها درخواست افزایش نرخ اینترنت را داشته باشند.

البته دلایل این گرانی را نیز در نامه مطرح کردند که همگی حاکی از آن است که به دلیل افرایش هزینه‌های اپراتورها به سبب افزایش شدید نرخ ارز و تورم بسیار بالا در این ۵ سال و در نتیجه کاهش شدید قدرت سرمایه گذاری اپراتورها برای افزایش کیفیت خدمات و عدم توسعه تکنولوژی‌های جدید موجب شده درخواست افزایش تعرفه‌ها را داشته باشند.این در حالی است که در ابتدای سال نیز زمزمه‌های گرانی اینترنت شنیده شد ولی برای اپراتورها ختم بخیر نشد.

حال این سؤالات مطرح است که چه تضمینی وجود دارد با این افزایش قیمت قدمی برای بهبودی اینترنت بی کیفیت برداشته می‌شود؟ از کجا مشخص است که روند کنونی سرعت لاک پشتی اینترنت ادامه دار باشد؟

به نظر می‌رسد در این میان فقط کسب درآمد بیشتر اپراتورها و شبکه مخابرات اهمیت دارد نه رضایت مشترکان.

گرچه شورای رقابت و معاون رگولاتوری در رابطه با اینکه اگر اپراتورها کیفیت و سرعت اینترنت را افزایش ندهند مشمول برخورد و ریمه خواهند شد اما طبق سنوات گذشته بعید است بهبودی حاصل شود.

نکته‌ای که نمی‌توان آن را نادیده گرفت اینکه اگر چه در خبرها آمده از سال ۹۶ تعرفه‌ها گران نشده اما در واقعیت در فروردین ماه سال گذشته قیمت بسته‌های برخی از اپراتورها و تلفن همراه با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. البته برخی معقدند قیمت تعرفه‌ها افزایش نیافته بلکه حجم بسته‌ها کاهش یافته تا مردم بسته‌های بیشتری بخرند و پولش به جیب اپراتورها بازگردانده شود.

با توجه به نکاتی که در این رابطه مطرح شد اینک اینترنت رسماً گران شده و بعید نیست این گرانی ابتدای موج گرانی برای کالاهای دیگر باشد. از طرفی انتظار می‌رود پس از گرانی تعرفه‌های های اینترنتی اپراتورها عزم جدی برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت داشته باشند و بیش از این اعصاب مردم را با کندی اینترنت خط خطی نکنند.مسئولان نیز به مردم قول دهند افزایش کیفیت اینترنت را رصد کرده و اجازه ندهند حقوق مردم پایمال شود.

نجمه کریمیان