نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه اینترنت و فضای مجازی یکی از مواردی است که برای کودکان جذاب و شگفت انگیز است و در عین حال گریزناپذیر است.بسیاری از ما نظاره گر کودکانی هستیم که به تنهایی و با یک گوشی به دست آنچنان در فضای مجازی غرق شده اند که حواسشان به اطرافیان نیست و همانند یک اسباب بازی غرق در بازی و سرگرمی هستند.

اوج استفاده از فضای مجازی توسط کودکان در دوران کرونا شکل گرفت، اما بعد از آن نیز این روند ادامه پیدا کرد و به غیر از موارد درسی،محلی برای بازی های اینترنتی شده است. اگر هم پدر و مادری سد راه کودک برای استفاده از فضای مجازی شوند به دلیل اینکه همسالان آن از فضای مجازی استفاده می کنند از این خواسته خود کوتاه نمی آید و آخر کار پدر و مادر را مجبور کرده تا برای او گوشی یا تبلت تهیه کنند. بنابراین با توجه به روند افزایشی استفاده کاربران کودک از فضای مجازی دیگر جدایی از این دنیای پر رنگ و لعاب امکان پذیر نیست.

از طرفی نگرانی والدین از اینکه فرزندان چگونه از این فضا و محتوایات آن استفاده می کنند، کاملا درست و به جا است و باید نظارت آنها بر این فضا وجود داشته باشد،به این دلیل که فضای مجازی علی رغم فوایدی که به همراه دارد با مخاطراتی نیز همراه است و می تواند آسیب های جبران ناپذیری را بر روح و روان کودک برجای گذارد.

البته در این میان پدر و مادرهایی هستند که به دلیل مشغله و عدم حوصله کافی با در اختیار گذاشتن یک گوشی یا تبلت کودک را با فضای مجازی تنها و سرگرم می کنند. از سویی کودکی یکی از دوران مهم و در عین حال سرنوشت ساز در زندگی هر فردی است که پایه و اساس شکل گیری شخصیت است.از این رو کودکی که هر دقیقه در این فضا غرق باشد واضح است چه تاثیرات منفی در نحوه تربیت و آینده او خواهد داشت.بنابراین نظارت و محدودیت استفاده کودکان از این فضای مجازی لازم و ضروری است.البته نکته قابل اهمیت اینکه نظارت به معنای محدود کردن آزادی نیست ،بلکه نظارت حفظ حریم و خطوط قرمز است.

استفاده غیر اصولی کودکان از فضای مجازی با عوارضی همچون احساس تنهایی و انزوا،چاقی و بی تحرکی ،ترس ،هراس،عدم تمرکز،مشکلات شناختی و تحصیلی،تاثیر در الگوی خواب و … همراه است و کودک را مبتلا می کند.

حال باید برای کاهش وابستگی کودکان از این فضا و استفاده کمتر آنها به دنبال راه حل باشیم.باید بپذیریم رهایی از این فضا برای هر کودکی که آن را تجربه کرده محال است ولی می توان با آگاهی و توجه تا حد امکان نحوه استفاده کودکان از این فضا را مدیریت نمود.گفتگو و رابطه صمیمانه می تواند کودک را از این فضا دور و جذب محیط خانه کند.زمانی که والدین وقت کافی برای کودک قرار می دهند و با او به بازی میپردازند، کمتر درگیر این فضا می شود.همچنین بهتر است تا حد امکان کودک گوشی و یا تبلت شخصی نداشته باشد و با گوشی والدین به بازی های آنلاین مشغول شود و آنهم در حضور آنها از این فضا استفاده شود نه در اتاق شخصی.

بنابراین والدین با چنین روشی می توانند بر استفاده کودک نظارت داشته باشند و اگر استفاده نادرست داشت به طور خیلی سرپوشیده به او گوشزد کنند راهکار بعدی این است که بر دوستان کودک کنترل داشته باشند چرا که گروه همسالان اگر محتوای نامناسبی را جستجو کنند آن را به بچه های دیگر منتقل می کنند و سبب کنجکاوی آنها می شوند.والدین بدانند اگر فضای دوستانه و توام با اعتماد در خانواده حکم فرما باشد،کودک حتما ارتباطات نادرست در فضای مجازی را به والدین گزارش می دهد.

نجمه کریمیان