نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، همه ما ضرب المثل چقدر آب قاطی شیر شده را شنیده ایم.این ضرب المثل مصداق کم فروشی است اما در این دوره زمانه دیگر این گناه فقط مربوطه به مسائل اقتصادی نیست و رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و سر از مسائل خدماتی و یا کاری درآورده است.به طوریکه گریبانگیر بسیاری از افراد جامعه شده است.‌از طرفی افراد نمی دانند با نادیده گرفتن این مسئله چه عقوبتی در انتظار آن ها است.

همواره در روایات و آموزه های دینی از کم فروشی به عنوان گناهی نابخشودنی یاد شده و از جمله گناهانی است که مورد غضب خداوند قرار می گیرد و عقوبت های سختی در انتظار فرد گناهکار است. این موضوع به قدری در دین اسلام اهمیت دارد، که بزرگ ترین آیه قرآن، (۲۸۲ بقره) دربارۀ آن و سوره ‏اى به ‏نام «مطفّفین» در نکوهش کم فروشان نازل شده است.

مایه تاسف است در جامعه ما که به عنوان یک کشور اسلامی محسوب می شود این بیماری رواج پیدا کرده است.وقتی به جامعه نگاهی می اندازیم این گناه در تارو پودر بسیاری از سطوح رخنه کرده و جولان می دهد به طوریکه بسیاری از افراد به آن مبتلا شده اند و کاملا به صورت واضح و علنی در بین مردم دیده می شود.

کم فروشی مصادیق مختلفی دارد که به آن اشاره می کنیم.معلم و یا استادی که بدون مطالعه و یا دیر سر کلاس حاضر می شود نمونه کم فروشی است.

پزشکی که می تواند در دو الی سه جلسه بیمار خود را درمان کند ولی به بهانه ویزیت بیشتر تا یکسال او را به مطب می کشاند.کارمندی که برای رفع مشکل ارباب رجوع سنگ اندازی می کند.تولید کننده ای که برخلاف دریافت هزینه کامل یک کالا، اما در حجم آن کم می گذارد.

مسئولان و دولتمردانی که وظایف خود را با طور صحیح انجام نمی دهند همه این موارد مصداق کم فروشی است که هر روز تکرار می شود.

حال این سوال مطرح است که کم فروشی چه آثاری در جامعه به همراه دارد؟

کم فروشی در جامعه سبب می شود بی اعتمادی در بین افراد رشد کند و اطمینان از جامعه رخت ببندد.این امر می تواند فاجعه هولناکی از نظر سرمایه اجتماعی در کشور ایجاد کند که در صورت عدم اصلاح این مسئله آثار جبران ناپذیری رابه همراه دارد.

یکی دیگر از تبعات این گناه رواج فساد اقتصادی است که در نتیجه سرمایه های اقتصادی از بین می رود.در باره این موضوع در قرآن آمده است حق پیمانه را ادا کنید و دیگران را به خسارت نیندازید،با ترازوی صحیح وزن کنید و حق مردم را کم نگذارید.

حال با توجه به تبعات کم فروشی در جامعه باید نسبت به رفع این موضوع چاره ای اندیشیده شود.در وهله اول از طریق رسانه ملی و تریبون های مختلف اصل کم فروشی برای مردم تشریح شود و آگاهی نسبت به تبعات دنیوی و اخروی آن صورت گیرد.از طرفی مسئولان و دولتمردان خود باید در جهت اصلاح قدم بردارند و این مسئله را رعایت کنند.

اگر با افرادی که عمدا و از روی نیت کم فروشی را در جامعه رواج می دهند برخورد قانونی شود شاهد کاهش این پدیده شوم خواهیم بود از این رو مسئولان قضایی باید در تحقق این امر کوشا باشند و بدون هیچ اغماضی برخورد کنند.امید است روزی شاهد برچیده شدن این بیماری از جامعه باشیم.

نجمه کریمیان