نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اولین مکان برای تربیت فرزند محیط خانواده است و سنگ بنای تربیت اخلاقی فرزندان در این محیط شکل می گیرد.بسیاری از صفات و رذایل اخلاقی در این محیط و به فرزند منتقل می شود. این در حالی است که بسیاری از والدین بر این امر آگاه نیستند و تربیت اخلاقی فرزند خود را در جای دیگری جستجو می کنند.

امروزه تربیت فرزند با وجود بسترهای مختلفی به غیر از خانواده دشوار به نظر می رسد‌.

فضای مجازی از جمله این بسترها است که در تار و پود مسائل تربیتی فرزند رخنه کرده و به عنوان رقیب پیرامون این موضوع و در مقابل والدین عمل می کند.

همچنین فاصله گرفتن از تربیت دینی و جایگزینی تربیت غربی نیز سبب بروز مشکلات تربیتی در فرزندان شده است و دلیل آن فقر فرهنگی والدین است.

در گذشته فرزند حول محور خانواده مسائل تربیتی را فرامی گرفت اما دیگر خبری از آن دوران نیست و خانواده ها با چالش های گوناگونی در رابطه با این مسئله روبرو هستند اما با این حال هنوز هم با راه و روش های درست و آگاهانه می توان فرزندانی با اخلاق تربیت کرد و در بستر خانواده پرورش داد.

با این تفاوت که پدر و مادر بایستی نسبت به این مسائل آگاهی داشته و بتوانند به خوبی با فرزند خود ارتباط برقرار کنند.اما آنچه که اکنون در بسیاری از خانواده ها مشاهده می شود این است که والدین به راحتی از تربیت اخلاقی فرزند خود رد شده و آن را کوچک می شمارند و خیلی کم پیش می آید به دنبال کسب دانش و آگاهی در این زمینه باشند.بر این اساس در جامعه امروزی شاهد مشکلات تربیتی بسیاری در کودکان،نوجوانان و جوانان هستیم.

تربیت همواره از آن دسته مواردی است که با گذر زمان نتایج آن قابل مشاهده است.از طرفی برخی از پدر و مادر ها بدون رعایت اصول اخلاقی توقع دارند فرزندی با تربیت داشته باشند اما غافل از اینکه آن ها الگوی رفتاری فرزندان خود هستند و کودک با الفبای رفتاری همه چیز را از والدین خود یاد می گیرد.از این رو والدین با رعایت اخلاق و رفتار صحیح می توانند در تربیت اخلاقی فرزند خود موثر باشند.

همچنین والدین می توانند برای انتقال ارزش های اخلاقی و تربیت اخلاقی فرزند با او رفیق باشند.رفاقت به این معنی که او را تحقیر و سرزنش نکنند و برای او وقت بگذارند.متاسفانه امروزه والدین به اندازه کافی برای فرزند خود وقت نمی گذارند و علت آن فعالیت خارج از منزل و دغدغه های اقتصادی است با این حال نباید از این امر مهم غافل شد.

همچنین اگر نوع رفتار فرزند بر خلاف والدین است نباید با کودک لجاجت کرد و در مقابلش ایستاد بلکه با ملایمت و از در دوستی با او صحبت کرد.تشویق در قبال کار نیک و پسندیده نیز در تربیت اخلاقی کودک موثر است.همه مواردی که گفته شد در بستری محترمانه و صمیمانه اتفاق می افتد گویی همه تربیت همین است و بس.

به خاطر داشته باشیم قلب کودک از هر گزند و آلودگی پاک است و این والدین هستند که با تربیت صحیح می توانند هر خیری را به آن راه دهند. بنابراین والدین مسئولیت سنگینی در قبال فرزند خود دارند تا او را با شیوه درست تربیت کنند.

نجمه کریمیان