نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در گذشته صحبت از اوقات فراغت و کلاس‌های تابستانی به میان می‌آمد همه نشان دهنده علاقه و اشتیاق فراوان دانش آموزان به شرکت در کلاس‌های تابستانی بود. زمانی که امتحانات خرداد ماه به پایان می‌رسید همه حواس بچه‌ها برای شروع یک تعطیلات تابستانی دلنشین و خاطره انگیز بود تا در کنار ثبت نام در برخی از کلاس‌های ورزشی، هنری و تفریحی با دوستان و فامیل سپری کنند.

ثبت نام در کلاس‌های تابستانی همه بر حسب علاقه بود و خبری از اجبار والدین و چشم و هم چشمی نبود. هر کدام از دانش آموزان بر اساس نیاز یک فن و هنر را می آموختند و خروجی مطلوبی داشت. در آن سال‌ها بدور از هیچ استرس و فشاری اوقات خوش فراغت را با آرامش سپری می‌کردیم. اما اکنون وضعیت نسبت به گذشته زمین تا آسمان فرق کرده و دیگر این دانش آموزان نیستند که در انتخاب کلاس‌های مورد علاقه‌شان حرف اول را می زنند ،بلکه والدین با چشم و هم چشمی و با رقابت با دوست و فامیل فرزندان بی گناه را اسیر خواسته‌های غیر منطقی خود می‌کنند و با این اقدام آرامش را از روح و روان فرزند می‌گیرند.

در این مسیر با صرف هزینه‌های گزاف در ثبت نام فلان کلاس گوی سبقت را از دیگران گرفته و فشار مضاعفی را بر فرزند وارد می‌کنند. کلاس‌هایی که نه به سود دانش آموز است و نه علاقه‌ای برای ثبت نام در این کلاس‌ها وجود دارد. فقط در این بین اجبار والدین حکم فرماست و اختیار و علاقه را از دانش آموز گرفته است. در پایان این کلاس‌ها نتیجه قابل قبولی نیز حاصل نمی‌شود و فقط وقت و هزینه‌های بسیاری هدر می‌رود.

در واقع والدین با این اقدام در حق فرزند ظلم کرده و او را متحمل شرایطی می‌کنند که تاثیرات نامطلوبی برجای می‌گذارد. این در حالی است که اجبار هیچ گاه در هیچ موضوعی راهگشا نبوده و نخواهد بود. والدین در پر کردن اوقات فراغت و ثبت نام کلاس‌های تابستانی نقش راهنمایی و هدایت دارند و این فرزندان هستند که بر اساس علاقه و نیاز تصمیم گیری می‌کنند که در چه کلاسی ثبت نام کنند.

از طرفی بر دانش آموز در طول سال تحصیلی فشارهای روانی بسیاری در ارتباط با درس خواندن و امتحانات وارد می‌شود و سزاوار نیست در طول تعطیلات تابستانی نیز همان شرایط را تجربه کند. آنچه که مهم است اینکه والدین در بحث اوقات فراغت بایستی به علایق ، استعداد و نیازهای فرزند توجه داشته باشند و از هر چشم و هم چشمی دوری کنند.

بهتر است کلاس‌های ورزشی و تفریحی نیز انتخاب شود و در کنار آن یک فن و هنر نیز آموزش داده شود. کلاس‌های تابستانی در تقویت اعتماد به نفس و پرورش و رشد توانایی‌ها و استعدادهای دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد.

از این رو والدین بدور از هر چشم و هم چشمی و تفاخر اوقات فراغت را به لحظاتی شاد و پربار مبدل سازند. نکته بعدی اینکه لزوماً ثبت نام در کلاس‌هایی که هزینه‌های بالایی دارد نتیجه بهتری نخواهد داشت بلکه استفاده بهینه از کلاس‌های ارزان نیز می‌تواند به دانش آموز مهارت و فن بیاموزد.

نجمه کریمیان