نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پنجم اردیبهشت ماه مصادف است با آغاز هفته کار و کارگر،به همین مناسب در این مطلب از احوال این قشر زحمت کشیده و شریف سخن می گوییم.کارگران قشر وسیعی از جامعه هستند که با تمام مشقت و سختی ها برای امرار معاش و تامین هزینه های زندگی با جان و دل زحمت می کشند و در این راه با آسیب هایی روبرو اند. شکاف بین هزینه ها و دستمزد کارگران به صورتی است که طی سال های اخیر آسیب های متعددی را برای این قشر زحمت کش ایجاد کرده است.

قصه پر غصه کارگران آنجایی است که طی سال های اخیر به علت تورم و فشارهای اقتصادی توانی برایشان نمانده و به قدری این گرانی ها بر زندگی آنها فشار وارد کرده که از عهده هزینه های حداقلی زندگی نیز برنمی آیند و مورد بی مهری های فراوانی قرار گرفته اند.از این رو آسیب پذیر ترین قشر محسوب می شوند.

یکی از این بی مهری ها تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران است که رقمی پایین تر از تورم حاکم بر کشور است و دست توانمندی ندارد تا بتواند با غول تورم مقابله کند.از طرفی سفره این قشر زحمت کش هر روز کوچک و کوچک تر می شود و امکان تعیین دستمزد عادلانه وجود ندارد.جالب اینکه طبق گفته های مسئولان اگر حقوق کارگران افزایش پیدا کند همین امر موجب افزایش تورم می شود .گویی دیواری کوتاه تر از دیوار کارگران وجود ندارد.حال این سوالات مطرح است چرا گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه ها و نیازهای این قشر وجود ندارد؟چرا باید بسیاری از حقوق این قشر نادیده گرفته شود؟مگر نه اینکه موتور حرکت کشور با دستان کارگران می چرخد.

یکی از مشکلات دیگر این طبقه از جامعه عدم امنیت شغلی است.به نحوی که بسیاری از کارگران با قرار دادهای موقت و سفید امضا روبرو هستند و هر لحظه ممکن است کارفرما عذر آن ها را بخواهد.

بنابراین مهم ترین دغدغه یک کارگر امنیت شغلی است که به طور یقین بیش از دستمزد مهم است.البته به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی موجود در کشور اوضاع کارفرماها هم چندان خوشایند نیست و برخی از آنها به طور غیر عمد مجبور به تعدیل نیرو هستند.با این حال آنچه که امنیت شغلی کارگر را تضمین می کند رونق اقتصادی و رشد تولید است.

رعایت نکردن اصول ایمنی و بهداشتی در محیط‌های کار و درمان نیز از مشکلات دیگر کارگران است که به آن رسیدگی نمی شود.

در پایان بایستی این نکته را بیان کرد که دولت نقش مهمی درکاستن مشکلات قشر کارگری کشور دارد، از این رو برای بهبود وضعیت معیشت کارگران بایستی از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نکرد و به وعده های خود جامعه عمل بپوشاند.بنابراین با اعطای تسهیلات مناسب و جلوگیری از تورم و بهبود دستمزد می تواند به آنها یاری رساند.

نجمه کریمیان