نجمه کریمیان

وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور با وجود بیش از یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم هنوز به مرحله اجرا نرسیده و همچنان بر مدار حرف و حدیث می‌چرخد و درگیر کش و قوس‌های فراوان است.

در این میان اظهارات ضد و نقیض مسئولان این حوزه از جمله وزیر راه و شهرسازی که می‌گوید قرار نیست سالی یک میلیون مسکن ساخته شود هر روز امید مردم را برای داشتن یک خانه ناامید می‌کند.

طی سال‌های اخیر با رشد سرسام آور و قیمت‌های نجومی مسکن در کشور موضوع خانه دار شدن تبدیل به رؤیایی شده که حتی طبقه متوسط جامعه نیز از عهده خرید آن برنمی آیند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وعده ساخت مسکن بسیاری از متقاضیان خرید مسکن از این تصمیم دولت بسیار خرسند شدند اما تاکنون این وعده حتی در مراحل اولیه خود در بن بست قرار گرفته و خبری از تحقق آن به گوش نمی‌رسد.

حال به نظر می رسد علت اجرای کند این طرح  به دلیل مشکلات و ناهماهنگی های موجود بین دستگاهها باشد گرچه دلایل عدم تحقق این وعده دولت را می‌توان در موارد زیر پیدا کرد.

وزارت راه و شهرسازی تا کنون عملکرد قابل قبولی در این رابطه نداشته و هر چند وقت یکبار وزیر و مسئولان این وزارتخانه صحبت‌هایی درباره طرح ملی مسکن ایراد کرده و دست از وعده دادن برنمی دارند و یا اینکه توپ را در میدان دستگاه‌های دیگر می‌اندازند.

دومین عاملی که سبب شده این وعده همچنان در مسیر تحقق قرار نگیرد این است که طبق دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند تمام اراضی مناسب را برای احداث مسکن اختصاص دهند تا از طریق وزارت راه و شهرسازی، به متقاضیان واگذار شود این واگذاری‌ها هنوز انجام نشده و دستگاه‌های دولتی از این دستور سرپیچی کرده و این عامل سبب شده ساخت مسکن در مسیر ریل گذاری قرار نگیرد.

نکته قابل اهمیت این است که این دستور رئیس جمهور مرداد ماه صادر شده بود و باید تا پایان شهریورماه از سوی همه دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شد اما با گذشت بیش، از ۲ ماه هنوز خبری از واگذاری‌ها نیست.

و اما عامل سوم و البته اساسی عدم پرداخت تسهیلات بانکی از سوی تمام بانک‌ها است.

در این رابطه تا کنون فقط بانک مسکن به تسهیلات بانکی پرداخته که البته این بانک نیز با سنگ اندازی در این امر کاری از پیش نبرده است.

بانک مرکزی نیز در واکنش به اینکه بانک‌ها تاکنون تسهیلاتی برای آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن نپرداخته‌اند می‌گوید بانک مرکزی وظایف خود را انجام داده و ابلاغ‌هایی از سوی این بانک برای تمام بانک‌ها انجام شده اما این بانک‌ها هستند که برای پرداخت تسهیلات شانه خالی می‌کنند.

باتوجه به اهمیت این موضوع بایستی دولت به طور جدی به این طرح بپردازد و اقدام عملی صورت گیرد.

درست است که متولی ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور وزارت راه و شهرسازی است اما باید تمام دستگاه‌ها به پای کار بیایند و این طرح را به سرانجام برسانند.

دولت نیز در خصوص واگذاری اراضی دولتی زمین‌ها راشناسایی و به نام وزارت راه و شهرسازی صادر شود همچنین سازمان ثبت اسناد املاک کشور در این زمینه با دولت همکاری کند.

امید است با همکاری‌های همه بخش‌های دولتی و همچنین بانک‌ها این طرح به مرحله اجرا و نهایی شدن برسد و رؤیایی خانه دار شدن مردم به واقعیت تبدیل شود.

نجمه کریمیان