نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بازار دارو همیشه بر مدار فروش قرار داشته و یکی از بازارهای پرسود تجاری است. این بازار همچون بازارهای دیگر از تخلف خالی نیست و در این میان برخی از شرکت های پخش دارو و داروخانه‌ها از این طریق سود هنگفتی به جیب می‌زنند. یکی از این تخلفات آشکار در این حوزه «سبد فروشی دارو» است که روند افزایشی دارد. چگونگی ایجاد این چالش را می توان در سودجویی شرکت‌های دارویی و کمبود نقدینگی داروخانه‌ها دانست. به نحوی که شرکت‌های پخش دارو در صورتی اقدام به فروش دارو به داروخانه‌ها می‌کنند که آنها در ازای خرید دارو، مکمل نیز خریداری کنند.

در این میان آن دسته از داروخانه‌هایی که با بحران نقدینگی مواجه هستند بیشترین آسیب را از این اقدام می‌بینند و هر روز شرایطشان بحرانی‌تر خواهد شد، زیرا به هنگام مراجعه بیمار برای خرید دارو اقلام مورد نظر دارویی را ندارند. به عنوان مثال شاید بارها برای تهیه دارو به داروخانه‌ها مراجعه کرده باشید ولی به دلیل نبود حتی یک قلم ابتدایی دارو کلافه شده باشید. این چالش سبب مشکلاتی در بازار دارویی می‌شود به طوریکه مردم باید به چندین داروخانه مراجعه کنند تا شاید بتوانند ساده‌ترین داروها را تهیه کنند.

 متاسفانه آنچه که راجع به این چالش وجود دارد تخلف آشکار دارویی و آن طرف دعوا بر سر سود دارو است که شرکت‌های دارویی در نظر دارند به جیب بزنند. در این میان این بیماران هستند که قربانی ا شگردهای متخلفان و سودجویی آن‌ها می‌شوند و علاوه بر رنج بیماری حالا باید رنج یافتن دارو را نیز تحمل کنند.

از طرفی این معضل گریبانگیر بسیاری از داروخانه‌ها است و به نظر می‌آید وزارت بهداشت و مسئولان قضایی در برخورد با این تخلف‌ها کوتاهی می‌کنند و عرصه برای سودجویی سودجویان گسترده‌تر شده است. این در حالی است که سازمان غذا و دارو اعلام کرده فروش هر گونه سبد دارویی غیر قانونی است و باید با شرکت‌های پخش دارو برخورد و داروخانه‌ها موارد تخلف را گزارش دهند.

به هر ترتیب واقعیت امر این است با توجه به شرایط بحران مالی بسیاری از داروخانه‌ها شاهد این تخلفات هستیم. همچنین دارو به عنوان یک کالای حیاتی در سلامتی بدن است و نباید دستاویز سود جویی عده‌ای شود و سلامتی بیماران به خطر بیفتد. بنابراین نباید فعالان این حرفه فقط در پی کسب سود باشند و بر سر سلامتی مردم معامله کنند. اکنون که وضعیت دارویی کشور چندان شرایط مطلوبی از نظر موجودی اقلام دارویی ندارد. لااقل نباید شاهد این تخلفات و به زحمت انداختن بیماران باشیم.

نجمه کریمیان