نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فصل ثبت نام دانش آموزان فصل دغدغه خانواده به شمار می‌آید.بسیاری از خانواده به هنگام ثبت نام فرزندان در مدارس دولتی با چالش‌های متعددی روبرو هستند و با چانه زنی و بعضاً درگیر شدن با مدیران مدرسه شاید موفق شوند که ثبت نام صورت پذیرد و خیالشان کمی راحت شود.

طبق اعلام آموزش و پرورش ،مدارس دولتی حق تعیین هیچ شرطی برای ثبت نام دانش آموزان را ندارند و بایستی بدون هیچ شرط و شروطی آنها را ثبت نام کنند.این در حالی است که برخلاف آن برخی از مدارس اقدام به برگزاری آزمون،دریافت وجه،تعیین شرط معدل و انضباط کرده و دانش آموزان و والدین را به چالش می‌کشانند. البته محدوده ثبت نام نیز موجب نارضایتی والدین شده است.

بعضاً دیده شده مدیر مدرسه به بهانه اینکه جا نداریم ، وجه غیر قانونی دریافت کرده تا با توجه به مبلغ دریافتی او را ثبت نام کند.نمره انضباط هم نیز به عنوان ابزاری برای انتقام مدارس دولتی از والدین تبدیل شده است.این اتفاق سبب شده عملاً والدین به سمت مدارس غیر دولتی بروند و ناچارا با تأمین هزینه‌های میلیونی ثبت نام در مدارس غیر دولتی آنهم به دشواری دانش آموز را در این مدارس ثبت نام کنند.

حالا به غیر از موارد گفته  شده موضوع جدیدی مطرح است و آن عدم ثبت نام دانش آموزان ضعیف در این مدارس است.مدیران برخی از مدارس دولتی بدون توجه به بخشنامه‌های صادر شده مبنی بر  اینکه مدارس دولتی نباید شرطی برای ثبت نام داشته باشند از ورود دانش آموزان به مدارس دولتی جلوگیری کرده و در مسیر ثبت نام سنگ اندازی می‌کنند.

اکنون این سؤال مطرح است چرا به چنین تخلفات آشکاری رسیدگی نمی‌شود؟چه کسی جوابگوی سردرگمی والدین و تلف شدن وقت و زمان آنهاست ؟شایسته نیست دانش آموزان را از یک حق اجتماعی و آن ثبت نام در مدارس دولتی محروم کرد.عوامل مختلفی وجود دارد که دانش آموزان نمرات ضعیف کسب می‌کنند.مدیران به جای اینکه از دانش آموزان ضعیف حمایت کنند با این اقدام آنها را از درس خواندن بیزار می‌کنند.

در واقع با چنین اقداماتی عملاً دانش آموزان با نمرات ضعیف از چرخه مدارس دولتی حذف می‌شوند و به جای اینکه سطح علمی آنها ارتقا یابد هر روز در درس خواندن درجا می‌زنند.با توجه به اهمیت این موضوع مدیران مدارس دولتی بایستی در نگاه خود به دانش آموزان ضعیف تجدید نظر کرده و با آنها همراهی کنند.آموزش و پرورش هر منطقه نیز موظف‌اند به شکایات والدین و احقای حقوق آنها رسیدگی کنند.جا نداریم.محدوده ثبت نام.موجب نارضایتی والدین شده است.

نجمه کریمیان