نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها فرایند انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری در حال برگزاری است.دانش آموزان در تکاپوی انتخاب رشته هستند و سعی می کنند با موفقیت از این مرحله از کنکور عبور کرده و در رشته مورد علاقه قبول شوند. از طرفی بازار انتخاب رشته توسط مشاوران داغ است و برخی از آنها با دریافت مبالغ هنگفت مدعی هستند که فرد صد در صد در رشته مورد نظر قبول خواهد شد.

فرایند انتخاب رشته با استرس همراه است چرا که ممکن است یک فرد با رتبه خوب اما با یک انتخاب رشته نادرست تمام تلاش های خود را از بین برده و موفق نشود.از این رو این مرحله از کنکور یکی از مهم ترین مراحلی است که می تواند سرنوشت داوطلب را تغییر دهد .از طرفی انتخاب رشته با چالش های مختلفی همراه است که در این نوشتار به آن اشاره می کنیم.

یکی از چالش ها عدم شناخت فرد از توانایی های خود است.ممکن است فرد از روی هیجان یا احساسات رشته ای را انتخاب کند که هیچ تناسبی با روحیه و توانایی های فرد نداشته باشد.یا اینکه شناختی از بازار کار رشته مورد نظر ندارد و توجهی ندارد که آینده شغلی رشته انتخابی به چه صورت خواهد بود.

فشار اطرافیان و چشم و هم چشمی نیز یکی از چالش های انتخاب رشته محسوب می شود.بعضا دیده می شود والدین از روی اجبار دانش آموز را به انتخاب رشته ای که مورد پسند آنهاست مجبور می کنند و در ادامه متوجه خواهند شد چه آسیبی به او وارد شده است.چالش بعدی نقش مشاوران در انتخاب رشته است اگر مشاوره نادرستی در زمینه انتخاب رشته به فرد انجام شود قطعا آسیب خواهد دید. بنابراین تاثیر مشاوره در فرایند انتخاب رشته برا نمی توان نادیده گرفت.

همچنین فرایند انتخاب رشته باید با درایت و دقت انجام شود، زیرا یک اشتباه داوطلب را در مسیر دستیابی به رشته مورد علاقه دور می کند.ممکن است انتخاب رشته تحت تاثیر جو پیرامون باشد.در این سن پیدا کردن دقیق علاقه کار دشواری است از این رو وجود راهنما و کسانی که اطلاعات کافی در زمینه انتخاب رشته دارند می تواند به داوطلب کمک کند تا انتخاب رشته درستی انجام دهد.

از سویی بایستی داوطلب نسبت به رتبه در سهمیه،رتبه کشوری،تراز علمی آشنایی داشته  تا بتواند انتخاب رشته موفقی داشته باشد. در هر حال در وهله اول داوطلب و پس از آن اطرافیان نقش تعیین کننده ای در انتخاب رشته صحیح دارند.امید است داوطلبان بر اساس توانمندی ها و رتبه کسب شده رشته مناسبی را انتخاب کنند.

نجمه کریمیان