نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست و دوم آوریل مصادف با دوم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است. این روز فرصت ارزشمندی است برای اینکه همه مردم دنیا، زمین این نعمت الهی را فراموش نکنند و با آن کمی مهربان‌تر باشند. امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی، استفاده از پلاستیک به جزء جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است. محصولات پلاستیکی در انواع و اقسام مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به وفور تولید می‌شود. متاسفانه پلاستیک به عنوان قاتل خاموش و به تعبیری تدریجی برای زمین محسوب می‌شود و آرام آرام با نفوذ در جان طبیعت آن را از بین می‌برد.

پلاستیک و ظروف آن از فرآورده‌های نفتی تولید می‌شود و غیر قابل برگشت به طبیعت هستند و تجزیه نمی‌شوند. زمانی که انسان‌ها مواد پلاستیکی را در طبیعت و سواحل دریا و یا رودخانه‌ها رها می‌کنند منابع آب و خاک را تخریب و همچنین به گیاهان و جانوران آسیب وارد می‌کنند.

متاسفانه روند استفاده از مواد پلاستیکی و رها سازی آن در طبیعت در کشور رو به افزایش است به طوریکه ایران جزو ۱۰ کشور اصلی مصرف کننده پلاستیک در دنیاست. این امر به عنوان زنگ خطری برای محیط زیست تلقی می‌شود و باید راه چاره‌ای برای حل این معضل یافت. متاسفانه در کشور ما آنگونه که باید به این امر مهم پرداخته نمی‌شود و از طرفی مسئولین از این موضوع زیست محیطی به سادگی عبور کرده و اصلاً به آن توجهی ندارند.

این در حالی است که اگر نسبت به انباشت پلاستیک در طبیعت غافل شویم دیر یا زود با تاثیرات منفی آن روبرو خواهیم شد و ما را غافلگیر خواهد کرد. به همین منظور باید از همین امروز فرهنگ مصرف مردم را با طرق مختلف تغییر داد و فرهنگ سازی صورت گیرد.

یکی از این راه‌ها استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای تحقق این امر مهم است. خانواده‌ها و نهادهای آموزشی نیز می‌توانند در این مسیر کمک کنند. بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر نیز ظرفیت مناسبی برای فرهنگ سازی است. هیات های مذهبی نیز با استفاده از ظروف گیاهی می‌توانند فرهنگ نه به استفاده از ظروف پلاستیکی را نهادینه کنند. به خاطر داشته باشیم روز زمین پاک فرصت مغتنمی برای تغییر فرهنگ استفاده از پلاستیک است و باید مراکز خرید از کیسه‌های پارچه‌ای رایگان به جای پلاستیک استفاده کنند. امید است زمین را برای آیندگان پاک نگه داریم.

نجمه کریمیان