نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پانزدهم مهرماه در تقویم کشور به عنوان روز روستا و عشایر نامگذاری شده است. امروزه داستان مهاجرت معکوس به روستاها آغاز شده و رو به افزایش است. این در حالی است که درگذشته عکس این عمل اتفاق می‌افتاد و روستاییان به سمت شهرها مهاجرت می‌کردند. به عنوان مثال شهر تهران که روزگاری یکی از مهاجر پذیرترین شهرها بود، اکنون به یک شهر مهاجر فرست تبدیل شده و شاهد مهاجرت بسیاری از افراد است. دلایل اصلی آن هزینه‌های بالای مسکن و آلودگی هوا است.

دلایلی مختلفی در ایجاد این پدیده وجود دارد که در این نوشتار به آن می‌پردازیم. مهم‌ترین دلیل را می‌توان در وجود هزینه‌های بسیار بالا در شهرهاست که به دنبال تورم شدید در سال‌های اخیر بیشتر محسوس است. در واقع پیچیدگی‌های زندگی در شهرها بسیار بالاتر از روستاهاست و امروزه زندگی شهری با سختی‌هایی همراه است.

دلایل بعدی برای ایجاد انگیزه در مهاجرت معکوس به روستاها وجود شرایط آب و هوایی، ترافیک شلوغی و …است. آلودگی هوا در شهرها تاثیرات منفی بر سلامت جشم و روح می‌گذارد و در سال‌های اخیر شدت گرفته و سبب مهاجرت افراد به روستاها و به خصوص مناطق خوش آب و هوا می‌شود. البته سلامت روحی و روانی در روستا مطلوب‌تر از شهرهاست.

از طرفی دیگر مثل گذشته روستاها از بسیاری از امکانات محروم نیستند و پای اینترنت و شبکه‌های مجازی نیز به این مناطق باز شده و محدودیتی وجود ندارد.

نکته‌ای که در رابطه با این پدیده وجود دارد اینکه برخی از بازنشستگان با وجود سطح امکانات رفاهی اما به دلیل میل به آرامش و هوای پاکیزه به سمت روستاها مهاجرت می‌کنند.

حال برای کاهش مشکلات افرادی که مهاجرت معکوس به روستاها را انتخاب می‌کنند، بایستی اقدامات سنجیده‌ای انجام شود. پرداخت تسهیلات اشتغال آفرینی و ایجاد طرح‌های رفع کم آبی و.. از جمله این اقدامات است. به طور کل بایستی توسعه روستایی مورد توجه قرار بگیرد، البته این پدیده دارای پیامدهای منفی نیز هست که منجر به کاهش منابع حیاتی در روستاها و گسترش فیزیکی روستاها و …می‌شود.

از سویی اگر ایجاد اشتغال و رفع کم آبی در بسیاری از روستاها حل شود، مسیر برای مهاجرت معکوس هموارتر خواهد بود. این مهاجرت سبب پیشرفت و آبادانی روستاها شده و سبب رونق اقتصادی آن می‌شود.

نجمه کریمیان