نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این همایش گفت: ۱۰ و نیم درصد جمعیت کشور سالمند است و باید برنامه پزشک خانواده در شهرها با محوریت میانسالی سالم سریعتر عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه دریان حوزه یکسری مشکلات در بحث های حمایتی وجو دارد که کار را پیچیده کرده است. اظهارداشت: با توجه به افزایش سالمندی در کشور باید برنامه ها را به سمت داشتن سالمندی سالم سوق دهیم، ارتقای پزشک خانواده در شهرها یکی از برنامه های مهمی است که می توان سالمندان مبتلا به بیماری‌های مختلف از جمله قلبی، عراقی، دیابت، فشارخون و غیره را در قالب این برنامه شناسایی کرد و به آنها آموزش داد.

حیدری تاکید کرد: باید با تحقق برنامه پزشک خانواده در شهرها بسته خدمتی غربالگری آموزش را دنبال کنیم تحقق این برنامه در قالب مسائل جسمی و روانی باید ساماندهی شود در ابعاد اجتماعی و معنوی نیز باید برنامه ها را عملیاتی کنیم بحث توانبخشی مهم است که باید کارهای ارزشمندی در این زمینه انجام شود.

آمار زنان سالمند تنها در ایران ۴ برابر مردان است

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با عنوان این مطلب که آمار زنان سالمند تنها در جامعه ما ۴ برابر مردان سالمند تنها است، گفت: این موضوع آسیبی برای جامعه است که باید به آن توجه شود.

محمد مهدی ناصحی، افزود: بیمه سلامت حدود ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت را تحت پوشش دارد که نزدیک به ۹ درصد آنها یعنی ۳ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۲۱۲ نفر سالمند هستند و در ۵ صندوق زیر مجموعه سازمان بیمه سلامت خدمات می‌گیرند.

وی با بیان اینکه باید سالمندان را طوری تربیت کنیم که به جای شکست و آسیب امکان رشد در ناملایمات را داشته باشند، ادامه داد: ما در سطح یک با همکاری معاونت بهداشت وزارت بهداشت ۱۴ خدمت حداقلی مراقبت‌های اولیه نظیر خدماتی در راستای فشار خون و دیابت و…، را پوشش می‌دهیم. در سطوح دو و سه خدمات مختلفی از جمله مشاوره روانپزشکی، جراحی‌های قلبی و سرطان‌ها و…، با پوشش مناسب‌تر انجام می‌دهیم. سازمان بیمه سلامت ۹۰ درصد بخش بستری و ۷۰ درصد بخش سرپایی را پرداخت می‌کند.

ناصحی با اشاره به اهمیت پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن در دوره سالمندی، تاکید کرد: بیمه‌ها باید در حوزه پیشگیری نیز کار کنند تا فضایی ایجاد شود که سالمندان در سنین بالا کمتر دچار بیماری‌های مزمن شوند. در این راستا باید کارهای علمی انجام دهیم.

سال ۱۴۱۰ شروع بحران سالمندی در ایران

حسام الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان درباره وضعیت سالمندی در کشور گفت:نتوانستیم از فرصت پنجره باز جمعیتی ایران که نیروهای مولد ۱۴ تا ۶۵ سال بیشتر از دو سوم بوده و نیروهای تحت تکلف کمتر از دو سوم بود برای درست کردن وضعیت اقتصادی و زیرساخت‌هایی که برای مواجهه با سالمندی لازم است، استفاده کنیم بنابراین وقتی کشور با جمعیت سالمند مواجه می شود مشکلات اقتصادی کشور دوچندان می شود.

علامه خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۱۰ که حدود ۱۴ درصد جمعیت ایران سالمند می شود ایران رسما در فهرست کشورهای سالمند وارد می شود. اکنون ۱۶ درصد جمعیت استان گیلان را سالمند تشکیل می دهد و استان سالمند ایران است.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۱۰، متولدین ۱۳۵۸ که بیشترین بازه  سنی تولد را در آن دوران داشتند به ۵۲ سالگی می‌رسند و شروع به بازنشسته شدن می‌کنند. صندوق های بازنشستگی که الان ورشکسته هستند، فشار مضاعفی به خاطر فشار بیش زایی هرم جمعیت ایران تحمل می کنند.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار داشت: ما مجموعه ای از تغییرات سبک زندگی داشتیم که شروع آن برای متولدین سال ۱۳۵۰ به بعد است که از سال ۱۴۱۰ سالمند می شوند. در این گروه سنی شاهد افزایش طلاق، تجرد قطعی، افزایش زوج های نابارور، افزایش زوج های بدون فرزند، افزایش زوج‌هایی که نداشتن فرزند یا تک فرزندی را اختیار کرده‌اند، هستیم و بنابراین شاهد پدیده سالمندان تنها به طور جدی هستیم.

 

شاخص « امید به زندگی» ایران ۷۶ سال

دکتر محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در این همایش اظهار کرد: در ارزیابی وضعیت بهداشت و درمان کشور شاخص امید به زندگی مهم است که در حال حاضر این شاخص در کشور ما وضعیت خوبی دارد. این شاخص در  سال ۱۹۷۹ در کشور ما ۵۵ سال و از نرم دنیا پایین تر بود. نُرم دنیا در آن زمان  ۵۸ و ۵۹ سال بود. در سال ۱۹۹۰ منحنی ما با منحنی دنیا تلاقی کرد و تقریبا به ۶۵ سال  رسید و در حال حاضر از نُرم جهانی بالاتر است.

رییس زاده با بیان اینکه با افزایش شاخص امید به زندگی، جمعیت سالمند نیز افزایش می‌یابد، ادامه داد: از جهات مختلف این نکته برایمان مثبت است اما در عین حالی که می‌تواند فرصت باشد تهدید و وابستگی نیز دارد. اینکه ما چطور  از این شاخص استفاده کنیم مهم است.

همچنین علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور در این همایش، گفت: با این وجود تاخیر در ازدواج و کاهش نرخ موالید از موضوعاتی است که منجر به بسته شدن پنجره جمعیتی ما می‌شود و باید به آن توجه کرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی خانواده محوری موضوع اساسی است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها باید وظیفه اصلی خود را در این زمینه بدانند. سالمندی و معلولیت جدای از زندگی ما نیست و ما با آن زندگی می‌کنیم.

نجمه کریمیان